Midsommar på västkusten

Idag gick jag upp klockan 6, efter en dusch mötte jag upp med dom andra och åkte i P's BMW till skolan. Först hade vi en snabb genomgång av instrumentutbildningen. De andra ska bara flyga några få timmar för att lära sig de nya procedurerna, jag ska flyga 40 timmar :) och helst ska jag vara klar om 4-5 veckor,  men med tanke på vädret här ska det nog inte vara några problem. Vi fick också vår första läxa, vi har fått en hel sida fylld med sidhänvisningar till FAR/AIM som vi ska läsa tills på måndag. Och på fredag ska vi göra "luftisprov" för hela IR-teorin :) men man har en frågebank som innehåller alla frågor som FAA använder, så det blir mest att göra frågor snarare än att plugga.

Efter en liten rast hade vi Communication, vi fick några papper med fraser och fick lite tips om hur man sköter radion här borta. Det skilljer en hel del och det lär ta ett tag att vänja sig...Men det mesta är sig endå likt.

Klockan ett kom en representant för Bank of America, alla som ville fick öppna bankkonton hos dom, vilket många valde att göra, jag också :) Vi skrev under lite papper och bokade möte med banktjejen imorrn.

Madde, en av flyglärarna åker hem snart så hon firades av med tårta :) alla flyglärarna var där....och vi...Mums :)



Efter e tårtan var det dags för min första flygtur i San Diego! :)

Jag följde med Martin, som har varit vår lärare nu i början, på ett av hans pass. En Indisk elev med ca 33 timmar skulle göra lite lost-procedures, dvs han ska kunna berätta var han är enbart med hjälp av instrumenten, och jag tog chansen att följa med :)


Gillespie airfield

Radiosnacket var....förvirrande, men jag antar att man snabbt kommer in i rutinerna. Men i övrig var det som vanligt, fast lite coolare :) Berg och dalar överallt :) mycket mer att titta på än i Sverige där allt bara är platt... Idag var det lugnt trafikmässigt, ändå var det säkert dubbelt så mycket snack som i Västerås när det är som mest! Det var förvånansvärt lugnt i luften, för att vara 42 grader varmt! :)



Trafikdensiteten är mycket högre än i Sverige, här gör man positionsrapporter lite då och då bara så att andra flygplan vet var man är. "Close calls" med andra flygplan sker på daglis basis här, och på vår flygtur hade vi ett flygplan straxt under ca 50-60 m bakom oss, vilket hade varit ganska unikt i Sverige, medan det är helt normalt här, Martin tyckte tillochmed att det var långt ifrån oss...

När vi återvände till fältet gjorde vi en vanlig approach till bana 27R, men jag tyckte att det var allt annat än vanligt då man åker in mellan två berg och följer bergsidan ner mot fältet :)



För att illustrera hur varmt det var:



Öppen ruta hela väggen till landning :)

Efter flygturen åkte jag hem, handlade frukost, sov 2 timmar och sen åkte vi till IKEA, jag fick fel färg på en del till sängen, så den bytte jag och sen köpte vi sill :) Så nu ska det straxt bli Sill och potäter till middag :)

Ha det så bra och tack för alla trevliga midsommar-sms :)

/Andreas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0