Jobb o plugg
Jag har flugit på för fullt nu i veckan och inte riktigt tänkt på att jag ju också läser ATPL teorin. Så förra helgen kom jag på att, "oups, det är ju progress test i fem ämnen nästa helg!" Så jag följde inte med till Hollywood, vi stack inte till Six Flags mm. :(
Nu börjar det iaf kännas lite bättre, jag har kommit ikapp med plugget och det känns rätt bra inför proven :) Jag har också lyckats få en till elev (från Patrik) och så får jag låna två andra elever lite titt som tätt, så den här veckan har jag 5 elever :)
Alla utom en är inne på Instrument-ratingen och det innebär att vi "måste" åka 50nm bort göra en landning och sen åka hem. Detta för att de behöver 50h Cross Country tid innan uppflygningen för IR. Altså blir det en himla massa dubbelpass och mycket samma sak hela tiden. Vi åker till Julian VOR gör några intercept, lite Holds och sen en finfin DME- arc, sen raka vägen till KHMT (en liten okontrollerad flygplats) landar, byter elev och gör samma sak fast åt andra hållet :P
Sen hoppar vi in i simulatorn (om den funkar) och gör samma sak igen...

Så här brukar det se ut efter ett vanligt simulator pass. Längst till vänster ett gäng Holds över en VOR. I mitten lite holds över en NDB och sen två stora DME-arcs. (en DME-arc är när man håller sig på konstant avtånd från VOR'en och gör en halvcirkel...typ)
Det blir nog lite roligare när vi börjar med approacher och lite "riktig" IFR. Just nu är eleverna igentligen bara mina autopiloter medan jag navigerar oss till något litet flygfält...
Nä, tillbaka till böckerna!
/Andreas
Nu börjar det iaf kännas lite bättre, jag har kommit ikapp med plugget och det känns rätt bra inför proven :) Jag har också lyckats få en till elev (från Patrik) och så får jag låna två andra elever lite titt som tätt, så den här veckan har jag 5 elever :)
Alla utom en är inne på Instrument-ratingen och det innebär att vi "måste" åka 50nm bort göra en landning och sen åka hem. Detta för att de behöver 50h Cross Country tid innan uppflygningen för IR. Altså blir det en himla massa dubbelpass och mycket samma sak hela tiden. Vi åker till Julian VOR gör några intercept, lite Holds och sen en finfin DME- arc, sen raka vägen till KHMT (en liten okontrollerad flygplats) landar, byter elev och gör samma sak fast åt andra hållet :P
Sen hoppar vi in i simulatorn (om den funkar) och gör samma sak igen...

Så här brukar det se ut efter ett vanligt simulator pass. Längst till vänster ett gäng Holds över en VOR. I mitten lite holds över en NDB och sen två stora DME-arcs. (en DME-arc är när man håller sig på konstant avtånd från VOR'en och gör en halvcirkel...typ)
Det blir nog lite roligare när vi börjar med approacher och lite "riktig" IFR. Just nu är eleverna igentligen bara mina autopiloter medan jag navigerar oss till något litet flygfält...
Nä, tillbaka till böckerna!
/Andreas
Red Bull Air Race




Red bull air race!
Dagen började tidigt, innan alla skulle samlas nere i hamnen där vår båt väntade behövde vi hitta en musikanläggning. Vi åkte till första bästa Target och skaffade en billig batteridriven iPod-docka med högtalare. Sen drog vi ner till hamnen där en 40 fots katamaran låg och väntade på oss :)
Efter ett tag var alla på plats och vi segöade sakta ut ur hamnen. Vi hade hyrt en riktigt trevlig kapten som finfint tog oss dit vi ville. Han var för övrigt också pilot :P
Vi tog oss in i San Diego Bay och segalde runt ett tag och när det var någon timme kvar tills racet skulle börja kastade vi ankar så nära banan man kunde. Det var lite mulet på förmiddan men det klarnade under dagen och det blev kring 25-30 grader och strålade sol! :D

Mellan skroven framme i fören var det ett stort nät man kunde ligga och sola i, Najs!

Det var långt ifrån bara vi nere i bayen, det var båtar precis överallt! Stämmningen var på topp!
Man kunde inte komma så jättenära flygplanen på ground av "coast guards" och "Naval Security" men man kunde trots det se hela rejset riktigt bra från där vi var :)


Man såg båtar som blev bortkörda lite då och då, vissa hade för korta ankare och drev lite för långt, andra hade helt enkelt inte sunt förnuft :P

The bigger the better? En liten motorbåt med tre stycken 275 hästars motorer!!
Dagen var riktigt lyckad och ett skönt avbrott i vardagen, under de senaste 13 dagarna har jag flugit ca 40 timmar så lite ledigt skadade verkligen inte! :)
/Andreas
Success!
Idag hade en av mina elever sin uppflygning för PPL, och han klarade sig galant! :D Jag blev så glad! Otroligt skönt att det gick bra, jag måste erkänna att jag var lite orolig när de stack iväg på flygningen. Men jäklar vad glad jag blev när jag såg honom med ett temporärt certificat i handen!
Efter uppflygningen fick han ett silverstreck på varje axel, så nu är han en av endast 6 i en klass med 16 som har klarat uppflygningen. Så nu ska vi dra igång med instrument-flygningarna direkt! Det ska bli riktigt kul. Alla flygningar från och med nu måste innehålla en landning på en flygplats 50nm bort, så det kommer bli en hel del nya flygplatser framöver!

En mycket stolt lärare på bild!
Nu ska jag fira med att gå upp klockan 6 imorrn och flyga tre pass á 1,5h :)
/Andreas
Efter uppflygningen fick han ett silverstreck på varje axel, så nu är han en av endast 6 i en klass med 16 som har klarat uppflygningen. Så nu ska vi dra igång med instrument-flygningarna direkt! Det ska bli riktigt kul. Alla flygningar från och med nu måste innehålla en landning på en flygplats 50nm bort, så det kommer bli en hel del nya flygplatser framöver!

En mycket stolt lärare på bild!
Nu ska jag fira med att gå upp klockan 6 imorrn och flyga tre pass á 1,5h :)
/Andreas