365 dagar

Idag är det ett år sedan jag vinkade hejdå till min familj på arlanda och bordade flygplanet mot San Diego, blott en vecka efter studenten och 166 timmar i loggboken. Nu ett år senare är jag bra många upplevelser rikare och har 415 timmar i loggboken.

Jag är så glad att jag fick chansen att åka hit. Och jag är så glad att jag vågade ta steget! Jag minnns hur annorlunda allt kändes de första dagarna. Hettan, palmerna, hetsen, maten och språket. Jag tyckte att jag var bra på engelska innan jag kom hit, men trots det var det inte många som förstod det någon av oss sade. men med tiden lärde vi oss sluddra lite mer (annars går inte budskapet fram) och nu flyter det mesta på som ren rutin.

Ett år har verkligen gått fort! Och jag är så nöjd med tillvaron! :)

Här kommer ett gäng bilder från året som gått och lite bilder från de senaste veckorna:

innan start från arn
Innan start från Arlanda 12 Juni 2008.


Patrik och Fredrik första dagen. vi släpade våra väskor en halvmil i 35 gradig värme och alla kollade på oss som om vi var dumma i huvudet. Sen dess har vi lärt oss att man går inte, man kör bil!


Min lägenhet i El Cajon, det som syns på bilden är allt jag hade med mig....Såg lite tomt ut de första dagarna :P


Efter bara några dagar köpte jag min första bil! Min lilla 4YTB358 (lätt att komma ihåg sin registreringsskylt??) Då var hon nyvaxad och lite läskig att köra. Åtta-filiga vägar, jättestora bilar överallt och jättehetsigt tempo.


Under året som gått har jag hunnit med att flyga upp för Instrument, Commercial, Multi-Engine, Certified Flight Instructor, Ceftified Flight Instructor Instrument och jag är snart klar med Multi-Engine Instructor. Det har varit en hel del att plugga får jag säga, men jag har haft riktigt roligt under tiden och det känns riktigt skönt att ha de flesta certen avklarade. Det enda som fattas nu är en uppflygning här i USA och en hemma i Sverige.


Flygningen här i USA är klart annorlunda. När man flög hemma var horisonten i stort sett en obruten linje och man kunde utan problem flyga runt på 1500 fots höjd utan att krocka med terräng förrens man kommer upp mot Borlänge... Här går vissa av bergen upp mot 13000fot och på merparten av flygningarna är man uppe på 5000-7000 fot. Sen är det helt otroligt mycket mer trafik här på gott och ont.


KSEE, Gillsepie Field. Fler rörelser än Arlanda per år. Ca 700 flygplan är baserade här så det är minst sagt en levande flygplats! Banorna 27R och 27L är de mest använda, men jag har fått landa och starta från 17/35 några enstaka gånger. Bana 9L och 9R har dock inte använts under det året jag har bott här.


Under året som gått har det blivit många dagar nere på stranden. Kilometer efter kilometer av kalasbra sandstrand med stora fina vågor. Vad mer kan man begära? Då var det ett heldags äventyr att ta sig ett dopp, nu är det en 2 minuters promenad!


4:e Juli. Wow! Alla var där! Alla hade ledigt, hela USA då altså! Samtliga parkeringar i hela San Diego var tagna och stränderna som annars är relativt tomma var fulla! Vilken stämning! Fyrverkerierna nere i hamnen var bland det mäktigaste jag sett! Sen var det lite konstigt att alla utbrast "wow" "ohh" "awesome" och applåderade spontant hela tiden :P


Flygande reklam är stort här i USA, om det inte är luftskepp och flygplan (släpandes på överdrivet stora reklam-banners) så är det flygplan som med rökpuffar skriver långa meddelanden uppe i skyn.


Och så har jag haft min underbara mamma och pappa och syster på besök! Jag har haft hela familjen här en gång. Bara mamma och pappa en gång, bara mamma en gång och bara jojjo en gång :) Det har varit jättemysigt och det har varit jättekul att få göra alla turist-saker man så lätt blir blind för när man bor här. Vi får se när jag kommer och hälsar på där hemma. Det blir kanske i höst? vinter? vi får se! (jojjo var med på bild för inte så länge sen, så hon får inte vara med :P )


Efter ett halvårs uppehåll var det bara att dra av plasten på en ny uppsättning av Oxford böckerna. Det var ju sådär kul att börja om från början. Men nu andra gången jag gör allt faller bitarna på plats, en del saker har jag inte riktigt förstått förrens nu. Jag kan alltid trösta mig med att den här gången läser jag kursen för sista gången :P


Coronado Golf Course. Bäst, vackrast och billigast. Efter ett nio månader långt uppehåll peggade jag upp på första hålet och tänkte att " nu går det åt hel%@*e" Men det var bara halv-katastrofala resultat. Nu efter 6-7 rundor börjar det kännas bättre, helt klart ok. Jag hoppas att det blir många roliga rundor framöver!


Som flygnörd har jag minst sagt fått en del ögongodis, en stor påse ögongodis. Jag har fått landa efter en B-17, flugit i varvet bredvid en Mustang, nästan krockat med en AT6/SK-16. Men mötet med en Airbus A380 över LAX tar nog priset! Den passerade 2-3000 fot över oss, vilken syn! :D Jag och min elev hade flugit i moln i lite drygt en timme när vi plötsligt bröt igenom och möttes av strålande sol, jag skulle precis ta en bild på molntäcket runt oss när jag fick syn på den! Jag zoomade och lyckades få två bilder på den innan vi brakade in i molnen igen, snacka om tur!


KSBA, Santa Barbara. Vädret var rapporterat som OVC005 VIS 1SM +RA BR. Mao, dåligt, en mile's sikt, låååga måln och regn. Vi låg och väntade på vår tur att landa, Vi låg i moln, ca 10 NM ute över havet, och helt plötsligt börjar "low oil pressure" varningen blinka. Lågt oljetryck i motor på låg höjd ute över havet i moln...hm... inte bra! Vi tog oss ner på approachen och bröt igenom molnen på 500fot över marken, svettigt värre!

Jag hoppas att det kommande året blir minst lika bra som det här och att det blir lika händelserikt :)

Och grattis alla i Västerås som tog studenten idag! Hoppas ni hade det bra!

Och grattis i efterskott till Kusin Viktor som tog studenten förra helgen! Najs!!

/Andreas

RSS 2.0