Semester

Nu har familjen åkt hem och semestern är över, det blev en jättemysig vecka där vi hann göra en massa roliga saker :) Det kändes som en vanlig familje-semester, men sen kom jag på att när dom andra har åkte hem, så är jag fortfarande kvar! Rätt lyxigt faktiskt ;)


Sade någon stor Cola?? :D

Samma morgon som jag blev lämnad ensam i lägenheten började alvaret igen, först IR-groundschool sedan pre-stagecheck förhör och i övermorgon stagecheck (ett prov för att kolla att man har lärt sig det man ska) med FAA-chief pilot! lite läskigt.

/Andreas

Fullt upp på västkusten

Nu har det gått aldeles för länge! Dax att blogga!

Jag och min kära familj har spenderade de senaste dagarna i bilen och nere på stan. Först kan jag berätta lite om vår lilla roadtrip. Vi började dagen vid La Jolla (uttalas la hoya) och åt en helt otroligt god frukost bestående av blåbärspannkakor :)



Efter frukost tog vi oss vidare till en strand dit alla sälar kommer för att....ta det lugnt och se lata ut :)



Vi fortsatte vidare förbi oceanside till Torrey Pines, golfbanan där årets US.Open hölls (Tiger Woods vann btw) Därefter fortsatte vi in mot bergen. Vi åkte bla till Julian, en stad som är känd för sina äppelpajer, plus att det finns en VOR som heter Julian (JLI) som jag brukar flyga på, så det var extra kul :)


Yey :)

Sen åkte vi vidare längs serpentinvägarna upp i bergen. Som högst kom man till ca 5000 fot vid Cujamaca peak. Vilket också är ett landmärke för flygning, fast denna gången för VFR.



I förgrunden syns brända träd från förra årets stora skogsbrand som härjade i flera veckor. 1000-tals hem brändes till grunden. På flygskolan märkte man också av branden, flygplansflottan gömdes under ett flera centimeter tjockt lager av aska!

Efter vår roadtrip spenderade vi en dag shoppandes och en dag sightseeande, mer om det senare!

/Andreas

Fint besök i öknen

Den 18:e anlände min kära lilla familj till El Cajon. De lyckades bli uppgraderade till förstaklass! När jag åkte hit kunde jag inte ens fälla ryggstödet :( De kunde tillochmed göra om sina stolar till sängar... Men men, min lilla storasyster fyllde år, så det kan jag väll unna dom då! ;)

Lördagen ägnades åt USS Midway, ett hangarfartyg i San Diego harbour. Fartyget var aktivt fram till 1992, efter det blev det ett museum. Det kan rekomenderas åt både flygnördar och icke-flygnördar...(/finns sånna??) ;)


Lite TopGun-känsla,,, :)

Idag var vi på Seaworld, rekomenderas varmt! :D


Högt hopp :D

Det som slår en är att djuren är så sjukt väldresserade, hur får man en 7m lång späckhuggare att balansera en människa på nosen?? Jag fattar iaf inte... Men kul var det och spektakulärt är det!

Vi spenderade hela dagen i parken och det går nog inte att se och göra allt på mindre tid. Vi åkte bergochdalbana också :) Det var en enorm fluumride, vi satt längst bak....och jag blev heeeelt genomblöt :/ Men jag torkade rätt fort ändå :)

/Andreas

VOR

Idag stod VOR'er på schemat, dvs radiofyrar. Först ett pass i simulatorn, därefter flygning i N2373Z. Det gick riktigt bra i simulatorn, och helt ok i planet. Men totalt sett är jag nöjd med dagen. På eftermiddan åkte jag och F till Happy-carwash och fick våra bilar tvättade. Dock lyckades personalen med konststycket att låsa in nycklarna i F's bil...tack och lov låg en extranyckel och väntade hemma i F&P's lägenhet!

Imorrn har jag ett pass i simulatorn, sen ska jag vara hemma och fixa lite, för jag får besök :D Min kära familj kommer i morgonkväll! :D Ska bli riktigt kul! Sen har jag ledigt nu i helgen, så jag kommer nog kunna vara en hel del med dom på dagarna här framöver :)

/Andreas

Ledig

Japp, det är sant, ledig. Men jag har fått en hel del gjort endå! Fixat en massa och pluggat en massa :)

Titta bara hur rent och fint jag har det hemma :)




Det börjar faktiskt kännas riktigt hemtrevligt nu :) Sen har jag investerat i en till golvlampa, så nu har jag en riktigt sänglampa. Det funkar riktigt bra, man tänder och släcker taklampan med knappen borta vid dörren medan man tänder och släcker sänglampan med strömbrytaren på sladden vid sängen :)




Tänkte passa på att lägga upp en bild på den omtalade Elite-simulatorn också:



Det här är den som har fungerande trim, och bekväm stol :) Det ska bli ca 5-6 timmar till i Eliten, nästa pass blir på torsdag, VOR tracking and intercepting. Rätt bra att köra lite sim innan man sticker ut i planet. Nästa flygpass (på riktigt altså) blir två timmars intensiv VOR trackande och interceptande så då kan det vara skönt att ha gjort alla nybörjar-misstag på "låtsas"  innan man sticker iväg på riktigt :)

När man skolar in sig på Multi-engine blir det denna fina simulator:



Inte fullt så fin som den på Hässlö, men den är klart bättre än Eliten iaf ;)

/Andreas

Måndag

Idag flög jag sista partial-panel passet, det gick riktigt bra. Full-panel gick också bra trots att det var länge sen jag flög med ett fungerande horisontgyro ;) Mina branta svängar var helt perfekta och lågfarten satt som en smäck :) Riktigt kul! Imorrn har jag inga pass inbokade, för tro det eller ej, lärarna får ha ledigt ibland! ;)

På eftermiddagen, efter flygningen, tog jag mig till IKEA, jag får besök av familjen om några dagar så jag såg till att köpa lite nödvändigheter så att dom slipper släpa. Dessutom är jag ju rustad nu så att jag kan ta emot besökare :)

Det enda jag vet om morgondagen är att det blir lite sovmorgon ;)

/Andreas


Scanning

Idag var det ännu mer partial panel och nu börjar det kännas ganska naturligt, scanningen har blivit mycket bättre på bara några få lektioner. Det är sjukt lätt att driva av kursen när man tappat kursgyrot, all den tid man brukade spendera just på kursgyrot ska man ägna på kompassen istället och det är där jag har varit lite dålig. Men idag föll bitarna på plats och det gick bra, riktigt bra :) För att verkligen knyta ihop säcken blir det ett pass Partial panel imorrn med, sen blir det lite nya saker. Men imorrn får jag dock en timme mindre sovmorgon...oj vad jobbigt...  ;)

För att fortsätta på det onyttiga mat-temat åt vi hemlagad pannkaka idag :) dock lite bättre än Wendys ;)

/Andreas

Lördagsflygning

Flygpass klockan 13:00...mm...sovmorgon :) Utvilad och pigg tog jag mig till skolan ca en halvtimme innan passet, lite i onödan...planet var inte tillbaka än och min lärare var sen...jahopp...det var bara till att vänta. En halvtimme sent kom vi iväg och på schemat stod samma saker som övades i simulatorn igår, så det var inga överraskningar :)

Efter flygningen blev det middag på Wendys, en hamburgerkedja som vi inte testat föut, riktigt goda hamburgare till riktigt bra priser :) Ny favorit kanske??

Imorrn blir det ungefär samma saker som idag, men det ska nog bli kul :)

/Andreas

Simmning

Den här gången fick jag flyga simulatorn som faktiskt har en fungerade trim :) Men det blev inte lättare för det...Idag övade vi på partial panel (dvs att vissa instrument inte fungerar). Min lärare gjorde så att horisontgyrot helt plötsligt frös i wings-level, jag såg att planet började sjunka lite och började dra spaken åt mig...hm...varför händer inget?...får dra lite till... sen: whooosh! Vsi'n visar ett stig på 2000'/min och farten närmar sig stall...aha! horisontgyrot funkar inte! :) oups... hehe.... Resten av passet gick bra och mina timed turns gick över förväntan, huvudräkning brukar inte vara min grej..

Efter passet fyllde jag i loggboken, det gjorde jag inte efter förra sim-paset, så nu hade jag 2,1 timmar synthetic flight training att fylla i, det känndes lite skumt att logga Elite-simulator i loggboken ;)

Imorrn blir det flygning på riktigt, efter en lagom lång sovmorgon såklart :)

/Andreas

Karusell

Idag fick jag flyga N431FR, på schemat stod (förutom vanliga manövrar...igen..) Stalls och Unusual attitudes :) Det hela började med att jag steg ut till övningssektorn, det var lite skumpigt och hoppigt, temperaturen på 6000' var 27 grader (!). Jag gjorde lite svängar och normala procedurer, sen gjorde vi så kallade clearing turns (vilket man borde göra i Sverige också!) dvs att man svänger 90 grader åt varje håll eller gör en 180 graders sväng för att kolla att ingen trafik är i närheten. Sen ropade vi på air to air frekvensen var vi var och vad vi tänkte göra, dvs stalls :) I Sverige gör man stall medan man flyger instrument genom att man drar av gasen och håller höjden tills man får någon indikering på stall. I USA vill man att träningen faktiskt kan tillämpas i verkligheten så här etablerar man sig i ett sjunk, som på en final ner till banan, och sedan minskar man farten till man får en indikation på stall. När detta sker ska man ta sig ur stallen med minsta möjliga höjdförlust utan att sjunka igenom sin förutbestämda "markhöjd". Detta var power-off stall, det finns power-on stall också. I Sverige sätter man gasen på ett visst varvtal och höjer sedan nosen till man kommer in i en stall, från level flight altså. I USA vill man åter igen faktiskt återskapa en situation där en stall faktiskt kan inträffa, därför går man in i en stigning, som efter start. och pitchar sedan upp till stall, sedan gäller det igen att inte gå under sin bestämda höjd och att man genomför urgången med minsta möjliga höjdförlust. Så lite kortfattat om stalls: 

Sverige - Från planflykt, där minst del av alla olyckor sker, in i en stall utan krav på minsta höjdförlust i urgången

USA - Från simulerad start och landning, där största delen av alla haverier sker, med krav på minsta möjliga höjdförlust

;)

Lite orättvist kanske, men den Svenska metoden framstår som rätt dum....

Efter stallarna blev det lite unusual attitudes, dvs: läraren försöker få eleven förvirrad och desorienterad genom att flyga okoordinerat och allmänt galet medan eleven blundar, sedan skall eleven försöka få planet på rätt köl, snabbt :) Karusell :) Riktigt kul, tills jag blev illamående, men då var passet snart slut, så det gjorde inte så mycket... Men det var rätt kul, för då slapp jag flyga instrument ett tag och fick njuta av utsikten :)

Efter mitt pass åkte jag baksits med P, jag fick låna F's headset, med ANR (active noise reduction) dvs att man slipper höra allt ointressant ;) måste köpa headset snarast möjligt!



IMC,  Moln! :)

Sen blev det tacos ala' P och filmen V for Vendetta - superbra film :)

/Andreas

Plugg/Ledig

Förmiddagen ägnades åt pluggande, checklistor och  procedurer blandat med FAR/AIM-plugg. Sen stoppade jag i mitt T-mobile Sim-kort i iPhonen, så nu slipper jag äckel-Nokian :) Passade också på att göra om nästan alla kontakterna i mobilen till +46 nummer....vilket tog ett tag...

På eftermiddan gick jag över till F, som precis kom hem från skolan. Vi hjälptes åt att bygga ihop IKEA bar-bordet vi köpte igår. Igår lyckades vi inte skruva ihop det...Sputnik (vår skruvmejsel-grej) var inte stark nog (eller, vi orkade inte dra skruvara), så igårkväll köpte vi en liten skruvdragare, men den behövde 12 timmar att ladda, så det var först nu vi kunde sätta igång. Det gick helt ok, lite för klen var den...men med lite vilja gick det :) Vi kunde äntligen äta som civiliserade människor vid ett bord :)

Jag flög lite flightsim idag på F's dator, gick helt ok, lite halvdåliga intercepts och någon missed approach (och en icke existerande marker på KSEE!! ) Men det var kul iaf :) Längtar tills det blir lite mer IFR betonade flygpass framöver, har ju mest varit manövrar och scanning nu.

Imorrn blir det flygning(om vädret tillåter förstås) Lite repetition på de senaste passen plus lite abnormal attitudes :)

/Andreas


Simskola

Idag flög jag mitt första simulatorpass. Här använder man elite-simulatorer, dvs sånna vi har lekt med sedan 2:an i Västerås och som vi alltid tyckt har varit sämst...


Nu skulle jag altså ha en seriös lektion i just en sådan... Men det gick över förväntan, scanningen och procedurerna är ju som på riktigt och jag är nöjd med min prestation :) Det enda som var mindre bra var trimmen i "flygplanet", den gick bara åt ett håll, så jag fick säga till min lärare när han skulle trimma åt andra hållet, manuellt, med musen.


Jag kommer flyga simulatorn ungefär 6 timmar och det finns vissa fördelar med det hela, när man flyger ritas ett sträck över hur man har flugit på en karta och man ser direkt vart man har åkt och hur bra man hållit sig till procedurerna och flygvägarna. Sen är ju en timme i simulatorn lite billigare än en timme på riktigt ;)


/Andreas


Första flygningen!

Äntligen blev det av! Jag har flugit :)

Jag åkte ner till skolan en kvart innan passet för att kolla vädret, det såg inte så bra ut, det var disigt och låga moln, ungefär 5km sikt och few på 1300' men det hindrar inte att man flyger IFR :) Jag gjorde i ordning papprena och preflightade, planet för dagen var en C172SP som heter N701SP, vilket man först ropar som Cessna 701SP och därefter förkortar Cessna 1SP :) Känndes värsta coolt :) Jag fick sköta radion, och ja, det var svårt :) Tornet pratar jättefort och slarvigt och frasiologin är klart annorlunda, men det är igentligen inte så mycket som skilljer, men det känns så... Vi startade på bana 27R och gjorde därefter en "right downwind departure", dv man lämnar flygplatsen via höger medvind, ganska logiskt ;) Sen stack vi ut i övningsområdet och gjorde svängar, sjunk, stig, lite timed turns, slowflight och sen en localizer approach ner till banan igen där jag fick till en bra landning :) Passet gick riktigt bra och det känndes skönt att få flyga lite Cessna igen!

Jag flyger enligt något som kallas Part 141, det är en slags snabbkurs i instrumentflygning. Enda nackdelen (för lärarna...) med Part 141 är mängden pappersarbete...Mitt protokoll över träningen är som en folder och om man viker upp den blir den kanske 5-6 a4 i bredd men bara en a4 hög, på höjden skrivs tider, datum och övning, medan på bredden skrivs betygen i alla olika moment! Lärarna har dock sagt att dom nog mest kommer skriva ett betyg i vänstra hörnet och sen dra ett låååångt streck över de andra rutorna, kan tyckas lite onödigt med 50 olika betyg på ett pass ;)

Från och med nu ska jag flyga varje dag, imorrn blir det simulator :) får se hur det går, dom e rätt gammla och skruttiga... :)

/Andreas

Första och sista gången på Pizza hut

Som vanligt satte jag klockan på ringning i vettig tid, men valde som vanligt att stänga av klockan och sova bort förmiddagen... :( F och P flög sina första pass medan jag låg hemma och degade... lite mer värt kanske...

Vid lunch gick(!) vi tre ner till Black Angus för att käka lite lunch, men tyvärr hade de inte lunchmeny på Söndagar vilket innebär att det skulle bli en onödigt dyr måltid, så vi gick raskt vidare in till Pizza hut. Jag beställde en pizza som kallades "pepperoni lover" vilket lät mycket bra...MEN! när pizzan väl kom in fick man först och främst inga bestick utan man förväntades plocka upp den brännheta flotiga pizzan likt en barbar med händerna, sen bestod pizzan av 70% ost och om man hade vridit ur pizzan som en trasa hade man lätt kunnat fylla en hel hink med fett! Den smakade helt ok, men den var så sjukt flottig och fet, usch! Mätt blev jag, äckligt mätt :(

Äckligt mätta gick vi över parkeringen till Target, där utnämde sig F till den mest civiliserade i gänget genom att köpa en anslagstavla med tillhörande kalender, jag och P får nöja oss med att likt de vilda djuren samla papper på hög eller på sin höjd i en pärm... ;)

Om vädret håller i sig imorrn få jag äntligen börja flyga! :) Jag är inplanerad för flygning klockan 10. Så nu på sena eftermiddagen har jag pluggat på checklistorna och packat flyg-grejorna :)



Jeppesen väska och kneeboard - USA's svar på en löst sittande overall med en massa fickor ;)

/Andreas


Lat dag vid poolen

Efter en lång sovmorgon gick jag över till F och P, de hade precis som jag sovit bort större delen av dagen... F kom då på den brilljanta idén att vi borde pallra oss ut till poolen. Sagt och gjort, på varsinna solstolar låg vi och förbättrade brännan medan palmerna svajade lätt i den varma brisen. F och P läste lite i FAR/AIM medan jag läste en biltidning ;) Efter ett tag blev det så varmt att ett dopp i poolen var nödvändigt! När sk "russinfingrar" (och tår!) började utvecklas klev jag upp och torkade snabbt i den 32 gradiga värmen :) Sämre kunde man ha det... ;)

/Andreas

4th July

Independence day!
 
Straxt efter lunch hoppade jag, F pch P in i mustangen, målet var stranden :) Jag hamnade i baksätet, i en cab, på motorvägen, det innebär severe turbulence och kaotisk frisyr ;) men det var ca 30 grader varmt ute så jag behövde inte frysa i alla fall...



Efter ca 20 min på motorvägen kom vi fram till stränderna, naturligtvis var alla parkeringarna nära stränderna fulla, alla var ju lediga idag... Men efter att ha åkt en bit från den värsta trängseln hittade vi en plats, eller snarare den enda platsen! :)



Parkeringen låg ca 15-20 min promenad från Mission Beach så vi började gå, men efter ca 5-7 min kom F på att hans plånbok låg kvar i bilen...altså var det bara att gå tillbaka. Eftersom vi hade gått så långt nu orkade vi inte riktigt fortsätta ...så vi tog en cykeltaxi :)



Såhär glad är man ombord på en Grekisk cykeltaxi :)



Efter vår lilla cykeltur kom vi fram till stranden där sol, värme och höga vågor mötte oss, som vanligt ;)



Efter att ha slappat på stranden började klockan bli mycket, vi packade ihop oss och gick till Subway. Där åt vi varsinna 1foot mackor :) Här i USA kostar en subway ca 30sek, i Sverige kostar motsvarande macka kring 50-60. Mättade gick vi hela vägen tillbaka till bilen, vi valde att inte ta taxi på vägen tillbaka också, helt amerikaniserade är vi minsann inte! ;) Vi hittade tillbaka till bilen och åkte mot hamnen. Precis som tidigare var parkeringarna fulla vart man än kom, men efter att ha glidit runt ett tag hittade vi en i det närmsta tom parkering, 10$ skulle dom ha, och det gick vi glatt med på :)



Vi satte oss nere vid vattenkanet nere vid hamnen och väntade på att fyrverkerierna skulle börja. Hela tiden fyllde det på med mer och mer folk, stämningen var verkligen på topp :)



Men det var lite kyligt ;)

Klockan 9 drog fyrverkerierna igång, och Amerikanerna vet verkligen hur man gör! De hade ställt ut fyra st pråmar ute i hamnen med stora mellanrum, från dess skjöt man sedan fyrverkerierna sammtidigt så att alla längs hela kusträmsan nere vid hamnen kunde se :) Riktigt häftigt!

Här ser man lite av alla fyra avfyrningsramperna :)



Cred till F för bilderna vid hamnen!


Sen var det bara att följa strömmen av bilar hem :)

/Andreas

Sovmorgon

Ännu en dag på marken :( och imorrn firas tydligen någon slags lokal helgdag, skumt, vem har hört talas om 4:e juli? är det stort eller? 17 maj har man ju hört talas om... ;) Förhoppningarna på fyrverkerier imorrn är stora, jag missade ju fyrverkeriet på första advent i Uppsala och på nyår var det mer inbördeskrig än organiserat fyrverkeri... Så jag känner mig lite hungrig på höga smällar och vackert ljus :)

Jag hade sovmorgon i morse, så jag låg och drog mig till klockan blev 10 nån gång, men då var det svårt att få någon ro. Utanför mitt fönster pågår någon form av markarbete, ett gäng killar i sombrero (sant!) står och hugger, gräver och för en massa annat oväsen, hur ska man då få sin skönhetssömn?? ;)

Idag hade vi briefing på IFR-flygning. Vi gick igenom VOR- intercept, VOR-hold, DME-arc och lite annat smått och gott. P och F ska börja flyga på lördag, jag börjar snart jag också, nån gång under nästa vecka bör jag komma igång.

/Andreas

Stranden


Ingen flygning idag heller :( så jag och F, som inte heller hade något annat inplanerat, var så illa tvugna att ta oss ner till stranden ;) Vi hoppade altså in i min Firebird och tog oss ner till stranden efter att ha softat fram till lunch.


 


Vi gick längs stranden på Mission Beach och valde efter en stund en lugn plats nere på sanden. Det var ilte mulet men det var ändå varmt och skönt. Vågorna var 1-1,5 meter höga och det var ganska varmt i vattnet, en liten boogieboard (mag-surfbräda) hade inte skadat :) vågorna var riktigt häftiga :) Efter att ha badat en stund förökte jag sola bort min bonn-bränna, men det lär tag ett tag innan den är helt borta dock... :( F läste på FAA-reglerna medan jag läste i en biltidning :) det gäller ju att prioritera ;) När vi tröttnade på att ligga och slappa till ljudet av vågorna :) gick vi på en liten promenad längs stranden, det finns många fina hus och affärer att vila ögonen på.





När klockan närmade sig fem började vi leta efter ett lämpligt matställe, efter en stund hittade vi ett ställe som hette "Fat boy Pizza" vilket lät jättebra :) Pizzorna var 40% deg 50% ost och 10% valfritt pålägg... Men det var rätt gott, man blev i alla fall riktigt mätt!

Efter pizzan tog vi oss hem till öknen igen, där väntar tekniskt prov på C172SP :)

/Andreas

Ny CTR


Det blev ingen flygning för någon av oss idag, Lars vår lärare var inte frisk nog. Altså började vi inte förrens klockan 15:00. Lektionen vi skulle ha idag var bara intro till hur simulatorn fungerar och så fick vi ut våra nya fina CTR'er (complete training record) nu kommer våra lärare faktiskt skriva kommentarer och betyg direkt i pärmarna som på den gamla goda tiden! Innan PRS'en (production reporting system) kom och förstörde allt vad debriefing hette!




Say "cheese" ;)

Simulatorerna står på "south campus" dvs den lite mindre fina delen av skolan, känslan i lokalerna är lite vilda västern, gammal träbyggnad mitt ute i öknen... dessutom var det helt tomt där inne, inte en möbel eller pryl så långt ögat nådde...lite spöklik känsla nästan ;) "North campus" är raka motsatsen med nya fräscha lokaler, marmorgolv, bizjettar och luftkonditionering...

Efter att ha skrivit på lite papper och fått en liten genomgång på simulatorn åkte vi hem och softade en stund. När jag gick upp för min trappa fick jag syn på något i ögonvrån...hm...kan det vara...wow! Det var en kollibri :) den stog stilla i luften och pickade lite på en gren vid mitt träd, det var inte bara en utan tre fyra stycken :) jag har aldrig sett någon på riktigt förut och rusade in efter kameran, men de hann iväg :( Men jag ska försöka fånga en på bild sen!

Jag har konverterat till den mörka sidan...jag har börjat använda min Jeppesen-väska :) Flygnörd! :)



Men idag var det inte bara jag som hade "handväskan" P ¨började använda sin idag, och det är nog bara en tidsfråga innan den motvillige F också börjar använda sin ;)

Idag fick jag mitt nya fina bankkort också. Det temporära man fck först hade inte ens mitt namn på sig utan det stod bara Preffered Customer :) Lite konstigt att dom accepterade det... Men nu har jag mitt riktiga så nu är det dax att börja shoppa som en galning :).....not



Nu är det dags för lite lax-sallad, men vi hörs imorrn :)

/Andreas

DVD, igen


Det blev ingen flygning idag, så morgonen ägnades åt prepware, dvs FAA frågebanken som innehåller alla frågor som kan dyka upp på deras prov. Det gick helt ok, jag har satt upp som mål att skriva "luftis proven" nästa fredag, vilket inte känns helt omöjligt.

Första lektionen började altså klockan 15:00, tyvärr hade jag varit duktig och kollat igenom Jeppesen DVD'n om IFR-flygning, för hela lektionen idag ägnades åt att kolla på just den   :( lite segt, men nu hade jag i alla fall chansen att fånga upp sånt jag kunde ha missat första gången jag kollade.

Under en liten rast från DVD tittandet fick vi lite fler flygsaker :)



Efter att ha dissikerat den så kallade Gats-Jar'en (dräneringskoppen) och monterat Cessna stickan istället för Pa-28 skruven, "pimpade" jag den och min mätsticka med mitt namn och förkortning (som för övrigt är erk), så nu är det ingen tvekan om vems mätsticka och dräneringskopp det är! :)



Fin utsikt från klassrummet hade vi :) en Gulfstream G5...vill ha! ;)

Efter lite mer än 2 timmars tittande åkte vi tre i våra tre bilar till In-n-out, en snabbmatskedja (hjälp vad amerikanska vi har blivit!). Där åt vi varsinna hamburgare. Vad sägs om en supergod stor hamburgare och en stor cola för under 30sek ? billigt!

F och P har blivit inplanerade för flygning imorrn, inte jag :( men jag ska vara med på simulatorgenomgången i alla fall.... Men jag hoppas och tror att det blir flygning på onsdag!

/Andreas


RSS 2.0