Mer Duchess och annat kul :)

I helgen var vi och spelade paintball :) Aj! ont! men kul! Vi var 60 st som åkte och det var den största gruppen någonsinn på banan :) 30 i varje lag, det lag som hade flest spelare när tiden var ute vann :) Jag skjöt 5-6 stycken, men överlevde aldrig tills tiden tog slut :P Sen när jag kom hem räknade jag ungefär 11 enkrona-stora blåmärken utspridda över kroppen :) Det var sååå kul!

På söndagen var det sista delen av G1000 kursen, trist.... inget nytt... men vi fick Pizza :D men bara om vi hjälpte till att flytta :P Vilket var rätt kul, jag var kvar och hjälpte till tills det blev mörkt. De nya lokalerna är jättefina, inredda "Svenskt" så vi slipper svart marmor, heltäckningsmatta och guldhandtag :P När allt är färdigbyggt och allt är klart kommer det bli hur bra som helst :)

Nu har jag fått ihop 5 timmar multi-engine, ungefär hälften simulator och andra hälften i Duchessen. Efter det första passet i Duchess hoppade jag in i simulatorn för att gå igenom procedurerna för stall och Vmc-demo. Stall vet ni vad det är :P Men Vmc är minsta fart för kontroll (ungefär). Man drar av gasen på ena motorn, drar på fullt på den andra och sen sänker man farten tills man antigen stallar eller glider av sin kurs. För att inte hamna i spinn i urgången drar man av båda throttlarna till tomgång och sänker nosen.

Nästa pass gick ut på Engine Failures :) När man får engine failure gör man så här:

-"Enginge Failure"
-Full Power
-Flaps Up
-Gear Up
-Fuel pumps On
-"Dead Foot Dead Engine"
-Verify
-Feather! (or at safe altitude, Troubleshoot)

Sen var det dags för samma sak i flygplanet :) Jag fick prova på att få engine failure på banan, under stigningen, i sväng, i planflykt och i sjunk. :) Sen fick jag göra checklistan på riktigt också och faktiskt stänga av motorn och flöjla propellern :) Det var riktigt coolt! Propellern stannade helt :) Kändes lite skumt att stänga av på riktigt, i Sverige får man inte göra det alls :) haha!

Sen på kvällen igår hoppade jag in i N9394D och taxade ut i mörkret, EK, mörker, RG och i högersätet :) Jag låg i varvet i en timme och hann göra 11 stutsar :) Jag måste ha 5 mörker-EK timmar tills jag flyger upp så efter igår har jag 1,8 kvar att flyga :)

Sen nu idag på morgonen flög jag i trafikvarvet i Duchess :D det var riktigt kul!!

/Andreas

Duchess :)

Jag har flugit 2-motor :) Efter att ha fått en briefing och en noggrann genomgång av hur en Preeflight går till hoppade jag, Martin (min lärare) och två nya instruktärer från Florida in i N803FC. Efter att ha dragit igång båda(!) motorerna taxade jag ner till väntplatsen och gjorde klart checklistorna. Vi fick klart starta från tornet och så tryckte jag båda gashandtagen i botten! Wrooom! :) Den accade riktigt bra och efter några hundra fot på banan lättade vi i 76KT.



Vi steg upp till 5500' och så planade jag ut, för att få motorerna att gå med samma effekt ska man synkronisera varvtalet genom att lyssna på ljudet. Om frekvenserna skorrar mot varandra så är dom fel, men när de har samma frekvens går dom rätt. Väl uppe på höjd provade jag lite svängar, och wow! Den svänger mycket bättre än Cessnan! :) Den är dessutom lågvingad så man ser ut på ett helt annat sett när man svänger.



Jag svängde runt lite och sen blev det lågfart, Duchessen är hur stabil som helst och går att hålla i lågfart mycket stabilare än en Cessna :) Även stall var bättre i Duchessen, tack vare att man har två motroterande motorer behöver man nästan inget sidroder alls när farten ökar och minskar :) Jag gillar den skarpt!



Det är inte bara jag som gjorde något lite speciellt idag, P och F har sina CFI checkrides just nu :)  Jag håller tummarna :) Imorrn ska jag på G1000 kurs, sen på Lördag blir det Paintball i Julian :)

/Andreas


3500' över LAX

Vädret straxt innan jag åkte ner till skolan var perfekt. Det hade rapporterats turbulens längs hela kusten, men när mörkret smög sig på lugnade sig både vädret och rapporterna :P Jag skickade in färdplanerna och gjorde de sista beräkningarna.

1h 3min dit, 1h 7min hem. Inte helt tokigt! En RG på 6500' går ganska fort trots allt :) Efter att ha tankat fullt startade vi från bana 27R och tog oss västerut mot kusten. Jag öppnade färdplanen och begärde flight following. Det innebär att man får ungefär samma tjänster som när man flyger IFR, dvs info om trafik, nya frekvenser och klareringar genom luftrum :) Riktigt smidigt.

Jag riktade nosen mot Los Angeles och följde vår progress med hjälp av GPS, VOR'er och förståss kartan :) Lite fuskigt att följa kusten, det är ju rätt svårt att komma vilse :P



RG'n var dock inte helt felfri :P Det första som hände när vi drog igång planet var att bara hälften av instrument belysningen gick igång :( men efter att ha tryckt, pillat, knackat och svurit lite gick nästan alla lampor igång :) Dock kunde man inte skruva ner styrkan på dom, så det var lite för ljust för min smak.

Väl framme i Los Angeles begärde jag en "shoreline transition" dvs VFR rakt över LAX :) Riktigt häftigt! Man kan lätt säga att LAX är... Stort! :) Efter att ha åkt igenom VFR korridoren över LAX fick vi störtdyka ner mot Santa Monica. Väl på marken tog vi en kort paus och passade på att kolla in menyn på flygplatsrestaurangen, vad sägs om friterade gräshoppor?? eller kanske Myror?? Helstekt groda någon?? :)


Svårt att få skarpa bilder på natten :P Jag nere på Santa Monica, KSMO

Controllern på Santa Monica var för övrigt hopplös...

- "Santa Monica tower 9394D descending on the downwind" (jag)
- "Roger 34T advise when turning base"
- "uhm...it's 94D sir" (jag)
- "Roger 98D"
- "no...it's.. 9...4....D " (jag)
- "ok, thank you 87D"
-" Ahhhh!" (jag och min instruktör unisont)

Vägen hem följde samma mönster, men den här gången flög vi över LAX på 3500' (istället för 6500') och pratade inte ens med någon controller! :) man har bara en air2air frekvens där man gör positionsrapporteringar lite då och då :) riktigt häftigt!!

Idag hade jag en inte lika spännande dag :P jag skrev slutprov i CFI groundschool och sen tekniskt prov på BE-76 på eftermiddagen :)

Som slutkläm hoppade jag P och F ner i hottuben och chillade i någon timme :)

/Andreas

Santa Monica

Ikväll ska jag ut på en mörker-nav till Santa Monica (KSMO). Jag ska flyga N9394D en RG, VFR, natt, högersäte :P Det ska bli riktigt kul! :) Jag har suttit och planerat hela förmiddagen. Jag har planerat längs med kusten hela vägen vilket gör att när man kommer fram till Los Angeles luftrum ska man åka utan klarering genom en VFR korridor som går rakt över LAX :)

Jag ska försöka ta några bilder, men det är inte så lätt i ett skakigt litet flygplan på natten :P

I övrigt rullar det på med bra tempo, slutprov i CFI-groundschool på fredag och tekniskt prov på BE76 direkt efter :) Jag flög för övrigt första RG passet igår, sist jag satt bakom spakarna i en RG var på min uppflygning hemma i Sverige :) (28 April btw). Det gick över förväntan! RG'n är så mycket lugnare än 152:an som på grund av sin vikt kastas omkring med minsta lilla vindpust :P

För dom andra grabbarna går det också framåt, F och P har sina CFI checkrides inom de närmsta veckorna. Här är en bild på Alex (läraren) F och P ute på plattan vid N9394D (en av våra två RG'ar)



I fall någon har missat det så var det val här i USA i Tisdags. Jag hade CNN's web-tv igång hela dagen :) riktigt mysigt! Regnet öste ner och det luktade som svensk sensommar. Att rätt person vann också gjorde det hela ännu bättre :)

Dagen efter att mina kära föräldrar åkte hem ösregnade det! sen var det mulet en dag, och sen ösregnade det igen! Snacka om tur med vädret vi hade!!! En bieffekt av regnet var att det blev helt hysteriskt halt på vägarna. Allt damm och smuts som ligger på vägen blev som en slämmig hinna, ungefär som såpa. Det blev iaf snorhalt! Nästan som att köra hemma på vintern med frost på vägen. Min lilla bil har tack och lov antispinn, så jag fick inte bredställ i alla kurvor :P (bara nästan)


Blött! och svalt :)


Jag i min lilla bil :)  (cred till pappa för bilden!)

Uppdatering kommer efter flygturen :)

/Andreas

RSS 2.0