Simmm

Nu har jag suttit i Elite simen 6h på tre dagar, vilket behövs, för på onsdag har jag stagecheck och om ca två veckor flyger jag upp :)

Jag har hunnit bli lite ringrostig av att inte flyga på några veckor, men ju mer jag sitter i simen ju bättre blir det. F har suttit och varit lärare (tack!!), vilket har funkat jättebra :) Nu i helgen blir det nog lite mer simulator och en massa teoriplugg, för det är ju en hel del information som ska läggas in i hjärnan tills på onsdag :P

Jag har äntligen klippt mig också :) Sist jag klippte mig var två dagar innan jag åkte hit, så det var ett tag sen :P

/Andreas

ILS

Äntligen fick jag flyga! Vädret visade sig från sin snälla sida idag och gav strålande solsken och 30 grader, utan att ge upphov till någon obehaglig åska :)

Idag var första passet med Calle, min nya lärare. På schemat stod ILS approacher. Vi hann göra två ILS'er, en till Palmomar, som ligger vid Carlsbad en bit upp längs kusten, och sedan en på Montgomery, grannfältet. Radiosnacket gick över förväntan och flygningen som helhet riktigt bra, det enda som var lite rostigt var mina Nav-setups, det tog för lång tid att få till alla frekvenser, ATIS'ar och briefingar. Men det ska jag nog allt se till att fixa till, jag har ju stage-check på lördag :P så det är snabba ryck nu helt plötsligt :)

Dagen började för övrigt med sång! :) Patrik fyllde 21år och fick därför vakna till "ja må han leva" :) Av mig och Fredrik fick han ett presentkort på västkustens största skytte-anläggning, P2K. Jag var där igår och köpte presentkortet och blev då försäkrad om att det inte var någon fara att vi inte var medborgare och inte hade emerikanska körkort (vilket det stod som krav på hemsidan...) Den enda begränsningen var: "you guys have passports right? then you can shoot anything as long as its not armour piercing..." Dvs vi fick skjuta vad vi ville bara vi inte sköt någonting pansarbrytande :P Trevliga var dom iaf :)



Notera de fastklistrade tomhylsorna på kuvertet :) Igår hade de tyvärr inga " .50 cal rounds" för ingen av de stora grabbarna hade varit där :P .50 är den största tillåtna kalibern för vapen i USA, en sådan tomhylsa är 2cm bred och 10cm lång! :) Patrik fick nöja sig med en tomhylsa från ett hagelgevär och ett Nato-standard gevär (.223 cal)  :)

På kvällen blev det invigning av gasgrillen ute på tomten och tårta :D



Imorrn blir det lite simulator :)

/Andreas

Thunder

Idag skulle jag äntligen få flyga....trodde jag :( Efter att ha hunnit göra daglig tillsyn, preeflight, briefing och tagit IFR-clearence från tornet kom min nya lärare Calle ner och gav mig beskedet att Palomar, flygplatsen dit vi skulle, precis hade utfärdat en ny METAR som sade BKN060CB och TAF'en sade nu inte VICTS utan helt enkelt TS :(

Detta betydde altså att de tornande molnen vi sett över bergen nu hade förvandlats till stora läskiga Cumulonimbus dvs. åskmoln, inte bara in "the vicinity" utan över flygplatsen, Typiskt! Efter två veckor på marken längtade jag verkligen efter att få flyga lite... Jag är inplanerad för imorrgon, så jag håller tummarna att vädret blir lite bättre tills dess :)

På teori-sidan går det framåt, i förrgår skrev jag sista provet innan vår "final exam" Den här gången var det meterologi, vilket var det hittils svåraste provet! Att tyda en vädreprognos i Sverige är inte speciellt svårt, men här i USA är det nästan helt hopplöst!

********  Radar Summaries  ********
NKX 2135 LN 6TRWXX 322/95 307/78 5W  C2608

Försök tyda den här som exempel.... :P

NKX är Flygplatsen Miramar (där de spelade in top gun)
2135 är tiden i Zulu
LN är line, vilket betyder att ekot formar en linje 4ggr så lång som bred, minst 30nm lång och precipitation på 25% :P
6T är att ekot sträcker sig 6/10 av området
RW betyder regnskurar
XX betyder att regnskuren är extrem i intensitet
322/95 307/78 är radial/distans från flygplatsen där ekot befinner sig
5W är hur många miles på varje sida om radialerna ekot täcker
C2608 är att ekot rör sig 260 grader 8knop

Sen har de massor med skumma kartor man inte har tittat på förut och flera olika väderhemsidor, det var mycket lättare att snabbt få en överblick av vädret hemma...Här tar det en stund innan man fattar om det kommer vara storm eller kalasväder ;)

Jag klarade i alla fall provet :)  (det är bara jag som inte kuggat något prov hittils i min klass) Och för första gången klarade alla i klasen ett prov på första försöket...men det kan ha att göra med att indierna inte kom till provet och blev därigenom utkastade ur IR-ground :( Dom får skylla sig själva, lite onödigt att behöva betala flera tusen dollar till och behöva gå på alla lektioner igen för att de inte orkade gå till näst sista lektionen...

För att helt byta ämne: Jag har skaffat en FM sändare till min iPod :) så nu slipper jag hålla på med cd skivor :P Jag köpte en FM sändare som också fungerar som fjärrkontroll, funkar riktigt bra!

De tyckte att man skulle montera fjärrkontrollen på ratten, men där fick den inte riktigt plats, så den hamnade här istället:




Man kan byta låt, pausa och justera volymen :) Supersmidigt!

Imorrn fyller en liten Göteborgare 21 år, så vi får se vad som händer ;)

/Andreas


Bilbluff

Igår skulle jag äntligen få min bil fixad...Men på Pacific Honda hade de absolut ingen tid för mig, trots att jag hade bokat nästan en vecka i förväg :( Arg? ja...

Istället åkte jag till Carlsbad för att provköra denna:



En Mazda RX-8, dock helt fel utrustad..automat och "lilla" motorn på 192hk... usch :P

Igentligen skulle jag bara dit för att få min bil värderad, men när den endå stod där så... :)

Innan provkörningen sade försäljaren att det var en annan snubbe som ville ha den här, men som höll på att få sin credit approved, så det fanns en stor risk att bilen var såld före lunch...haha säkert! (de ringde idag och sade att de kunde tänka sig att gå ner mer i pris på bilen och ge mer för min bil...så den snubben fanns nog aldrig...)

Vi stack i alla fall iväg och körde en sväng, riktigt rolig var den, men lite trist med automat bara. Vi kom tillbaka efter 20 min och då hade de värderat min bil klart. "I'm sorry but the people that sold you your car screwed you" jahop tänkte jag, där ser man... Jag började genast tänka på vad för hemskheter de kunde ha hittat i motor och växellåda....Sen sköt han ett papper över över bordet. "I know you bought it for more than this, but this is our offer" på pappret stod det 1500$...dvs sjukt mycket mindre än vad jag gav för den....Sen helt utan att ens ha diskuterat priset fick jag ett "how would you like to pay?" haha, my ass! Jag hade minsann inte en tanke på att köpa bilen! Men jag körde på :) Efter en stunds förhandlade var min bil plötsligt värd 3000$ och efter en stund till 4000$ och efter en kvart var den värd 5000$ :D haha svin! Det var uppenbarligen inte de jag köpte bilen av som blåste mig, utan det var ju den här nissen som gjorde sitt bästa för att lura av mig bilen till ett otroligt för lågt pris!

Tillsist kunde han inte gå ner mer i pris, då hade min bil plötsligt blivit värd 5500$ och Mazdan hade blivit 1000$ billigare, det var en rätt bra deal, men jag kommer aldrig i mitt liv sätta foten inne hos dom! haha! Sen innan jag gick fick jag papper på min bils värdering...5700$... svart på vitt hade de kommit fram till att min bil var värd 5700$ och de försökte få mig att ge bort den för 1500$... Sen fick jag höra från en annan försäljare "your car is in mint condition, sell it on craigslist (typ som blocket) and make a fortune"

För att summera: Bilförsäljare är djur

Men jag hade skitkul och fick köra en RX-8 :D haha! ägda!


/Andreas

Magi

Igår var jag och F och kolllade på en lägenhet nere vid Mission bay, vi hade hittat en 3-bedrooms lägenhet (man räknar bara sovrummen i USA..)  på craigslist.com som låg rätt bra och till ett hyggligt pris. Besvikelsen var dock stor när vi kom dit... Rummen var pyttesmå och köket var från 1972... sen var heltäckningsmattan så äcklig att jag aldrig hade gått barfota på den :(

Både jag och F konstaterade att det nog var lika bra att lägenheten inte var fin, vi vill ju helst bo närmre stranden :) (10min promenad duger inte!)

Jag bakade chocolate chip cookies igår :) De blev riktigt goda, och efter att ha stått till sig över natten både smakar de och ser ut precis som de ska! Yey! Första gången jag på egen hand använde mitt kök, jag brukar ju annars alltid laga mat hos F o P...



Sen idag har jag ägnat mig åt magi! ;)

Jag tog några sånna här:



Och förvandlade till det här:


Yey! :D

Min "Über-flygnörd-lineup" är komplett!





Ojoj...hur kunde det sluta sådär? Vi brukade ju skratta åt folk med en massa nördiga prylar och pilotskjortor... Men å andra sidan satt ju vi och flög i blåa sparkdräkter på den tiden :P Men om ni vill skratta så bjuder jag på det :D

P.S Alla som är tillbaka på Hässlö efter ett soft sommarlov, njut nu för fasen av tidernas sista nollning!!! :)

/Andreas


Halvvägs till IR

I Söndags var det dags för första provet i IR-ground. Jag och en kille till i klassen var där när provet började...ojoj... några fler kom efter några minuter, men knappt en femtedel av klassen var närvarande. Provet var klart svårare än vad jag hade förväntat mig, i jämmförelse med det vi gått igenom på lektionerna var det mycket svårare och mer djupgående, jag och en till klarade provet...

Sen var det lugnt någon dag, men igår drog flygningarna igång igen, jag flög tre pass på en dag. Först flög jag simulatorn på morgonen, där gick vi igenom VOR och NDB holding procedures. Holdings är som parkeringsplatser i luften, om trafiken blir för intensiv, eller om man måste hålla över en position av någon annan anledning flyger man i alla fall i ett holding, runt runt runt, tills man får tillåtelse att fortsätta.

Det gick riktigt bra och när vi kollade på kartan som visar hur man flugit såg det sjukt snyggt ut :)

Sen var det dags för flygplanet, jag preflightade och hoppade in i "bastun" sedan stack vi upp och gjorde en massa olika holds vid JLI, en VOR, därefter åkte vi till ett sk. intersektion hold som heter "Ryah" Intersection holdet var nog skönast att göra, för där finns inte så många checkar och annat skräp att göra, kommer man rätt så kommer man rätt...mer eller mindre ;)

Efter 2,5h i flygplanet flög jag localizer approachen ner till Gillespie igen, 2,5h med intensiv träning och fokus sätter sina spår, jag sommnade rätt bra när jag kom hem... dagen var dck inte helt smärtfri, skolans headset jag hade lånat satt sjukt dåligt och gav (efter ca 2h) mig århundradets huvudvärk, blä! Måste köpa eget snarast!


Jag och P var på grannflygplatsen, Montgomery i förrgår och kollade på headsets. Patrik slog till på ett "Lightspeed" headset med ANR (active noise reduction, dvs tar bort allt onödigt ljud) Jag blev därimot kluven i vad jag ska köpa, provade alla sorter de hade där, avfärdade direkt David Clarke's nya X11, det satt jätteskumt på mig, därför står det nu mellan Bose X och Lightspeed Zulu samt Sennheiser's nya ANR headset. Får se till att bestämma mig snart dock!

Idag flög jag simulator, (jag skulle flyga flygplan, men det gick sönder...) Den här gången var det approacher som stod på schemat. På två timmar hann jag göra NDB 01/19, med både straight in samt cirkling, ILS 19, VOR 19 samt en fejkad PAR approach in till bana 19. Och därimellan en massa holds, racetracks och missed approach-procedures.

Så efter två dagar och 5,5h flygning är jag rätt trött, imorrn har jag dock bara groundschool på morgonen, så då blir det nog stranden på eftermiddan :) Lite måste man ju få slappa också ;)

Nu är jag ungefär halvvägs igenom IR-kursen, och om jag håller samma tempo som de här två dagarna är jag helt klar om 6 dagar... Men det lär nog dra ut liiite mer på tiden är jag rädd :P


/Andreas

IR stage-check no1 avklarad!

Yey, det gick bra!

Klockan 10 skulle min oral-exam börja, dagarna innan hade jag suttit med min lärare och gått igenom det viktigaste, nu på den första checken skulle det mest vara system och human-performance frågor. Kvart över 10 började jag fråga runt lite om var FAA chief-pilot var någonstanns, efter en stunds allmänn förvirring fick jag höra att han var i möte.
 
Straxt efter halv 11 fick jag syn på honom i korridoren, han ursäktade sig och bad mig komma in på kontoret, där fick jag sedan vänta säkert 10 minuter...suck... sen när han väl kom in började han beskriva utbildningsplanen lite och sen efter kanske 3 minuter säger han..." i'm just gonna grab a coffe"...dubbel suck...

En timme sena kommer vi tillsist igång med förhöret. Jag hade blivit försäkrad av mina instruktörer att detta skulle vara enkelt, bara skrapa lite på ytan av alla viktiga ämnen, men nix pix, "So, how does the semicircular canals work?" "what does RAIM stand for?" "describe all errors encountered with a VOR/NDB/ILS and all pressure instruments" "Describe all sensory illusions" och så vidare... Riktig genomkörare var bara förnamnet!

Efter att tålmodigt ha gått igenom allt jag kan om instrumentation och Human-performance fick jag ett "good job" sedan förklarade han vidare "they said you were clever, I just wanted to see just how clever you really are" :)

Det enda jag var lite osäker på var vad RAIM stod för, frekvensbandet för localizern och sen var jag osäker på var i VSI'n (vertical speed indicator) den "kalibrerade läckan" satt, men jag fick en stund på mig att ta reda på svaren, så det var ingen fara.

Sedan kom vi till själva flygningen. Jag taxade ut och ställde mig på väntplatsen, sen stod vi där i ca 15 minuter medan flygplan efter flygplan efter flygplan kom in för landning eller studs...seeegt... Men vi kom iväg och jag hamnade efter en stund under instrument-hooden. Sedan fick jag vektorer ut till övningsområdet. Väl där fortlöpte det mesta som vanligt, fram till unusuall attitudes vill säga :)

Jag fick blunda och titta ner i knät, sedan började karusellen, jag hörde direkt att jag var på väg nedåt, fort nedåt, fartljudet går inte att ta miste på...jag tittade upp på instrumenten och rollade ut rätt på vingarna ochh tog upp henne till horisonten, ha! lätt match ;) sedan fick jag blunda igen, efter att läraren lekt en stund hörde (och kände) jag åter igen att jag var på väg neråt. Men nu när jag tittade på instrumenten hade han täckt över flera stycken! men men... Det var bara att kolla på farten och VSI'n som båda sade vad jag redan visste, väl tillbaka i planflykt kom mitt enda misstag... Jag hade inget kursgyro och fick altså använda magnetkompassen, detta är ju inte så svårt, det gör man ju helatiden :)

Men!! här i USA fungerar faktiskt alla tumregler "UNOS" och "West is best" mfl... så jag svängde och drog igång klockan...detta gillade dock inte scott min lärare, här skulle man minsann inte räkna sig till sin kurs! använd kompassen! oups...det var ju inget fel med det jag gjorde, det är ju tillochmed mer exakt än kompasssvängar i många fall. Efteråt förklarade jag för Scott att kompass turns inte fungerar alls i Sverige, men att jag ska tänka på det i framtiden, jag fick höra av F sen att Scott och min lärare Marcus pratade om det efteråt och Scott hade tydligen sagt "he didn't even try to hide that he was timing the turn" (ungefär) Marcus hade då också (roat) försökt förklara att det är lika bra då kompass turns inte fungerar alls i Sverige... Hihi, jag tycker mest att det är kul :)

Jag klarade min check och ska nu fortsätta med IFR-delen, nu i början kommer det bli en hel del holdings, mer om det senare :)

/Andreas

RSS 2.0