Full rulle

På en vecka har jag flugit 13 timmar!

Och inte vilket flygplan som helst :) Cessna 152. Utan att ha skrivit tekniskt prov eller ens kikat i en POH hoppade jag modigt in i högersätet på N49106, en Cessna 152 från tidigt 80-tal. Det första som slog mig var hur litet flygplanet är. När man gör preflight måste man huka sig för att gå under vingen och en RG ser nästan gigantisk ut bredvid!


En 152:a på kort final

Redan under taxningen började svårigheterna, jag har ju aldrig taxat från högersätet! Men efter att ha listat ut var på nosen strecket ska gå blev det mycket lättare. Nu taxar jag på strecket hela tiden :P Tack vare att hundrafemtitvåan är så liten är det inte så jättestor skillnad på att sitta i höger och vänstersits, stolarna sitter tätt och kabinen är supertrång :P

Jag hade bara flugit IFR här i USA så första passet i 152:an var inte bara första passet i just det planet utan också första VFR flygningen och första flygningen i högersits :) Det nya jag har lärt mig som vi inte gjort i Sverige är framförallt Chandelles och Lazy-Eights.
 
En Chandelle är från början en undanmanöver från första världskriget, den går ut på att i en 180-graders sväng öka sin höjd så mycket som möjligt, när man har svängt runt ska man mer eller mindre ligga i en stall. En rätt trevlig manöver, ganska praktisk när man snabbt ska upp på höjd. Lazy-eights är när man flyger i en åtta, stigande i dom första 90 graderna av öglan och sjunkande i andra halvan, man ska vara på samma höjd som i ingången av manövern när man är i mitten av åttan. Lite svårt att förklara, men riktigt kul att göra :)

Sedan har jag gjort en massa massa stutsar :) 152:an är riktigt mysig att landa! Man kan få ner den precis där man vill och sen är som en liten go-cart :) Superkul!

Om någon vecka ska jag hoppa in i Duchessen :) Det ska bli riktigt kul :) säker svårt, men helt klart spännande.

Just nu har jag Mamma och Pappa här :) Vi har åkt runt lite på äventyr och bara haft det jättemysigt :) Dom är kvar fram tills på söndag så jag får ha dom för mig själv några dagar till :) Idag har vi varit på ett indian-reservat och shoppat kläder :)


Pappa tog en cool bild på mig och mamma utanför Indian-casinot :)

/Andreas

Vila

I helgen har jag knappt gjort nånting alls :) Jag har kollat igenom första säsongen av 30Rock (om ni nu vet vad det är) och sovit en massa! Superskönt! Lite aktiv har jag ändå varit. Jag och Patrik tog trolleyn (!) in till stan och strosade runt i diverse gallerior och affärer. Vi köpte inget, men det var himla trevligt. Att ta trolleyn (spårvagnen) in till stan var ganska smidigt, men det tog en himla lång tid.

Nere på stan sprang det omkring en massa folk med nummerlappar på sig. Vi lyckades hamna bredvid ett gäng nummerlapps-människor på spårvagnen hem, så vi passade på att fråga ut dom vad det hela gick ut på. Om ni har sett "the Amazing Race" på tv så var det här ungefär samma sak, fast med hundrals tävlande istället för tiotals och städer snarare än länder att springa igenom :P Sen var prissumman "bara" 10.000$ mot 100.000$ på tv... Kul såg de ut ha ha i alla fall :)

Idag har jag haft groundschool. Idag fick vi hålla i våra första lektioner. Jag hade lektion i "Aeromedical Factors", Det gick superbra :) Jag tyckte lite synd om min klasskompis "Spanjoren" som var efter mig, för så bra var jag! :P haha!

Imorrn ska jag upp coh flyga RG för första gången sedan uppflygningen den 28:e April :) Nu ska jag dock sitta i högerstolen(!) det ska bli riktigt kul! :)

Sen på Onsdag ska jag hålla lektion i POF (principles of flight) vilket blir lite klurigare än lektionen idag, för det finns så sjukt mycket att prata om! Men det ska säkert gå bra :)


Slänger in en liten bild på min lilla ögonsten också :)

/Andreas

PPL/IR :) yey!


Äntligen!

Jag gick upp klockan 04:43 och började yrvaket springa omkring i lägenheten. Klockan 6 startade jag bilen och satte på full värme. Trots T-shirt, skjorta, nato-tröja och vindjacka satt jag och hackade tänder. Jag kom fram till skolan som låg nersläckt och tom, jag hittade fram till mitt flygplan i mörkret och gjorde en noggrann (såklart!) preeflight. När jag kom tillbaka in i skolan hade Dispatch kommit till jobbet. Jag bad om full tank och flygloggen. alla papper var i ordning och instrumenthooden kom jag ihåg :P Vid 7 tidenkörde jag över till South Campus för att hämta Maintenence records för mitt flygplan (N2373Z). Men inga mekaniker var där. Jag stod och väntade i 20 min innnan jag tröttnade och åkte tillbaka.

När jag var tillbaka på North träffade jag Joe. Han tyckte att vi kunde strunta i den pärmen bara allt såg schysst ut i flygloggen. Jag gick ut till planet och tog mitt clearence.

- "Gillespie Clearence delivery Cessna 2373Z at JetAir, IFR request"
~"Roger 2373Z say request"
-"Cessna 2373Z C172/A request tower enrute to Montgomery"
~"Cleared to Montgomery airport via the published departure procedure to Mission Bay, initially climb maintain 3000' expect 4000' in 10 minutes, departure frequency 124.35 and squak assigned by tower"



Så smidigt är det att skicka in en IFR färdplan här i södra Kalifornien, hemma i Sverige måste man skriftligt lämna in en färdplan en timme innan man ska sticka :P

Jag satt i planet och väntade på Joe, det tog säkert en halvtimme innan han kom. Under tiden jag väntade hann ATIS:arna (det automatiska vädret) ändras säkert 3-4 gånger. Men jag höll mig uppdaterad med radion och mobilen :). När Joe väl kom ner till planet ursäktade han sig och berättade att hans FAA-inspektör kom på överraskningsbesök, så han hade fastnat lite...



Jag startade motorn och gick igenom checklistorna. När det var dax att taxa tog Joe över kontrollerna och taxade, medan jag ställde in alla frekvenser och briefade approachen, supersmidigt :)

Jag startade och kom efter radarvektorering in på ILS approachen till Montgomery, när jag väl var etablerad på Localizern kunde jag dock inte börja sjunka, Glideslopen fungerade inte :( hm.... Jag fick fortsätta approachen som en LOC approach. Det gick bra och vi svängde av österut för att fortsätta VFR. Jag tog mig in på V66 (en airway) och följde den fram till RYAH hold. RYAH är ett intersection hold, jag tog mig in med ett teardrop-entry (offset i sverige?) och började svänga in på inbound-kursen. Efter att jag hade svängt ett tag tyckte jag att "mäh! jag borde vara framme snart" en snabb titt på kompassen bekräftade att kursgyrot inte funkade. Nu flög jag altså Partial panel ofrivilligt :P Jag tog mig i alla fall runt i holdet och fortsatte hemåt. Den här gången sjönk jag inte för tidigt på BARET, utan följde approachen helt perfekt hem till Gillespie och klarade uppflygningen :)



När vi kom hem blev det dock en massa strul med mina papper då namnen inte riktigt stämmer på alla olika dokument. Allt detta är dock luftis fel :P svenska luftis alltså. MEn det löste sig efter ca 3 timmars ringande hit och dit!

Nu ska det bli skönt att få flyga lite VFR!!! och RG :)

/Andreas


För dåligt väder...

Klockan 6 var jag uppe och käkade frukost, räknade "mass and balance" och pluggade på lite inför checkriden. Jag tog mig ner till skolan och preeflightade flygplanet. Solen sken och fåglarna kvittrade, inte ett moln på himlen.

Men! Istället för moln var himlen full av områden med Severe turbulence och vindarna på höjd var redan uppe i 30tk. Kontrollanten Joe och en elev var uppe och flög Duchess, de kunde inte hålla kurs, fart eller höjd. VSI'n visade plus 1000' ena stunden och minus 2000' den andra!

Jag valde därför att ställa in.

Men imorrn hoppas jag på bättre väder!

/Andreas

Försök no:2 imorrn!

Imorgon klockan 10:00 lokal tid smäller det! Då ska jag hoppa in i N701SP och bevisa för Mr Leone att jag faktiskt kan flyga utan att titta ut! Hoppas jag i alla fall :) Ni får hålla tummarna för mig! (igen)

Min CFI-groundschool har börjat komma igång på riktigt nu, vi har precis kommit igenom FOI, "Fundamentals of Instruction" vilket är lärandets "bibel". Jag har också lyckats bli bäst i klassen... igen... Det är bara jag och en Spanjor i klassen, så det kanske inte är något att skryta med. Men jag tycker faktiskt att om man vill bli flyglärare kan man komma i tid, ha med sig sina böcker, läsa på till lektionerna, göra läxorna och prata så att man förstår... Han är hopplös :( Jag vet inte om han kommer få gå klart kursen ens.

Här i öknen har det börjat bli kallt på nätterna och mornarna nu, säkert ner mot 10 grader. Nu tycker ni säkert att det låter varmt, men tänk då på att vi har enkelglas i fönstren och att väggarna är gjorda av spånskivor klädda med puts :P Jag fick tillochmed använda värmen för första gången i morse! Galet!



I Onsdags var vi på firmafest, hela företaget var inbjudet på avskedsfest för vår lärare Lars, med sina 3 år i San Diego är han den som varit här längst av alla i företaget. (kanske har Johan varit här längre??) Vi var i alla fall och åt på Hooters! Ah! tokigt! För er som inte vet vad Hooters är så kan man enkelt säga att alla servitörerna måste ha stora bröst... Lite vrickat? aa...Det var dock inte fullt så illa som jag hade trott, man såg tillochmed barnfamiljer där :P Det var en trevlig firmafest och alla gick hem mätta och belåtna! :) 

Nu ska jag ta och sätta mig i simulatorn, det skulle kännas bra att tjuvträna lite ;)

/Andreas

Airshow och Groundschool

I slutet av förra veckan satt jag mest i simulatorn och var allmänt osocial, men på söndagen stack vi till Miramar Airshow! Världens största militära flyguppvisning. Vi hoppade in i bilen vid 10 tiden och begav oss norrut, när vi närmade oss flygplatsen började trafiken sakta ner och blev till sist en långsam låååång kö. Efter ungefär en timme i kö utanför flygplatsen kom vi innanför grindarna, tog kön slut för det? nix, en timme till fick spenderas i bilen innan vi kom fram till en parkering.

Väl inne på området ställde vi oss i kö för att få väskorna kollade (det är ju en Amerikansk flygbas...) Vi fick stå i kö i ca 40 minuter. När vi fått våra väskor kollade gick vi och ställde oss i nästa kö, den här gången köade man för attt korsa en väg, man kunde ju inte korsa vägen hur som helst! 4-500 pers lång kö ringlade fram längs vägen fram till det enda övergångsställlet, nu kanske ni tänker att "men det är väl bara att smita över när ingen ser?"  för att hindra allt för entusiastiska försök till vägkorssning stod det beväpnade soldater längs hela vägen (och överallt på området...).

Efter att ha korsat vägen fick vi stå i nästa kö, nu var det dags att kolla om vi hade metall föremål med oss :P Efter att ha stått i olika köer i 3,5 h var vi äntligen framme!



Bland det första som mötte oss var en F-22 Raptor, som för övrigt kostar lika mycket som Sveriges totala försvarsbudget :P

Vi hann se ungefär halva eftermiddagsshowen och sen kvällsshowen, vilket var ganska perfekt, för då slapp vi se wingwalking, fallskärmshoppare och hanggliders :)

Under senare delen av eftermiddagen gick vi runt lite på området och kollade på alla flygplanen, en del konstiga och en del riktigt tuffa. Medan vi gick runt hörde vi plötsligt ett öronbedövande dån, det kom en 747 i rote med 4 stridsflygplan som kom in över fältet! Hur ofta ser man en 747 på ca 200 fot? dessutom i tight formation med fyra stridsflygplan? Häftigt var det iaf!

När det var ungefär en timme kvar på kvällsshowen började det regna! Jag har varit med om regn en gång här i SD och då satt jag i bilen... jag räknade 5st regnstänk på rutan... Men den här gången Ösregnade det verkligen! och nu satt jag utomhus, det var kallt, bilen var 4km bort och det var en ringlade kö ut från området... Då! av alla gånger ska det börja regna! :P tyypiskt!

Hur som helst så var det en trevlig dag! :)

Men tillbaka till det vanliga livet! Igår började CFI - groundschool, jag och en annan elev,  lite som privatundervisning då med andra ord... Känns riktigt kul att få börja med lärardelen :) Det är ju trots allt därför jag är här :P

Idag flög jag lite simulator, imorrn blir det flygplanet, sen får vi se när det blir ny uppflygning. Förhoppningsvis den här veckan :)



AHHH! :P

/Andreas


RSS 2.0