Snava på målsnöret

Jag började dagen tidigt, redan klockan 7 var jag uppe och härjade. Nya plate:ar inhandlades och på golvet låg allting utbrett bredvid väskan... Hm, det där får aldrig plats! Två väskor gjorde susen.

Efter att jag kollade att flygplanet var tankat och luftvärdigt kom Joe (kontrollanten) och hälsade att han bara skulle göra klart sin förmiddagsuppflygning (en Indier som försökte stiga i en Duchess med klaff 30, ställ ute och bara en motor dvs fail). Efter att vi fixat med alla papper i en timme blev det tillslut min tur att bli testad.

Vi pratade lite om luftvärdighet, planeringen, kartor, minima, alternativ och lost-com procedures. Jag hade redan fått alla frågor förr så det var ingen större utmaning. Efter en stund kollade Joe lite skumt på mig och sa "don't just sit there, preeflight the airplane" kalas! Den muntliga delen klar!
Jag preeflightade och vi taxade iväg. På motoruppkörningsplatsen somnade Joe :P Men jag väckte honom innan "emergency brief" kan ju bli lite jobbigt annars.

Vi startade och jag fick partiall panel direkt, VOR approachen till Brown gick helt ok, sen hold och DME arc. också helt ok, lite småmissar här och där, men ändå inom toleranserna.

Sen skulle jag göra fullprocedur hem till Gillespie... Vad gör jag? jo, jag börjar sjunka för tidigt på första punkten, Barret, jag läste 179, när det igentligen stod 174 på " rad funktionen på Nav1, sen kollar jag på nålen och tänker "åh, den har gått förbi 177...va bra" typiskt dumt  :(   Joe säger "you just hurt yourself there...My controls"  Joe tog oss hem medan jag satt och var lite bitter (minst sagt), Vi kom tillbaka och briefade det som hände, på min retake blir det en ILS och sen Fullproceduren hem... Då J****r ska det gå bättre!

/Andreas


IR Stage-check no3 avklarad!

En bild säger mer än tusen ord :)
 
Uppflygningen är på Måndag! Håll tummarna för mig!



För en gångs skull var jag inte nervös alls inför en stagecheck, jag hade ju redan pluggat på samma saker till proven under groundschool, final exam, "luftis", tidigare stagecheckar och pre-oral'en jag hade i förrgår...Med andra ord kändes det rätt bra inför teoriförhöret. Provet höll på i ungefär 2 timmar och innehöll precis det jag förväntat mig :)

När jag kollade väder och NOTAM's fick jag syn på att Montgomery och Brown (de två närmaste flygplatserna) inte gick att använda, altså skulle det bli en annan runda mot den "vanliga".

Vi åkte till två flygplatser en bit upp längs med kusten. Superskönt! Helt plötsligt hade jag ordentligt med tid på mig att sätta upp för approacherna, jag hann tillochmed andas lite! Men det kändes riktigt läskigt att sitta och inte göra nånting alls i flera minuter... Hade jag varit på väg mot Montgomery eller Brown hade två minuter av inget varit lika med hjärnsläpp och förmodligen katastrof :P

När jag kom tillbaka från flygningen satte vi oss med lite pappersarbete i lärarrummet, efter ett tag kommer Joe (uppflygningskontrollanten) in och pratar lite med Johan (som sitter och pillar med schemat) efter ett tyst samtal ser jag hur han pekar på mig och säger "that one" ... läskigt! "I'll se you tomorrow at 13:00"  Joe ville altså ha uppflygning med mig direkt imorgon! Stressad som en gnu åkte jag och köpte lunch, en plan om några timmar i simulatorn och  panikplanering började formuleras i mitt huvud, men. Halvvägs till simulatorn ringer Calle och säger "Det är Måndag som gäller, det blev lite ändringar" På gott och ont får jag nu altså helgen på mig att plugga, men framförallt våndas! :P

/Andreas

Stagecheck nästa

Äntligen blev jag klar för stagecheck, passet idag gick helt ok. Idag flög jag från South Campus för första gången, inte så stor skillnad igentligen, men lite nya klareringar när man skulle taxa. Passet flöt på bra, jag flög partial-panel från start och hann göra approacherna till Montgomery och Brown, sen slutade turn-coordinatorn att fungera :P Så då blev det full panel..utan turn coordinator :P dvs riktigt partial panel..

När vi kom tillbaka skulle vi tanka, men när vi kom fram stod dom och fyllde på tanken.... vad syyynd :) Jag har altså lyckats flyga ca 45 timmar utan att tanka själv en enda gång! :D

Nu är jag klar att göra min stagecheck, den blir inte imorrn utan på fredag. Sen blir uppflygningen så snart det bara går! Längtar!

/Andreas

Pappersarbete

För att citera min gamla groundinstructor Arran, "When the paperwork equals takeof weight, it's time to fly". Tre timmar satt jag med min Binder, CTR, Time log, Logbok och nya logbok. Allt måste stämma till 100% till uppflygningen. Min nya logbok är i alla fall ifylld och jag har fått de signaturer jag behöver, den nya är ungefär 4ggr så stor som den gamla, på gott och ont. Man kan hålla koll på fler parametrar sammtidigt som lärarna (och jag) har mer plats att skriva anteckningar och remarks på, men den är stor tung och ful :P haha

Jag skrev äntligen "luftisprovet" för Instrument-ratingen, lätt som en plätt! Jag har snackat om att skriva det där provet sen andra veckan jag kom hit tror jag :P

Oral exam på Måndag, Stagecheck på onsdag, uppflygning någon gång därefter. Det är målet nu, låter det bekant? Det känns som att varje vecka börjar med ett löfte om uppflygning... Men nu har jag i alla fall alla papper, endorsements, timmar och prov klara! Så nu ska det inte ta så mycket mer tid!

Nej, nu ska vi till hot-tuben och softa

/Andreas


PPL

Jag har PPL :)

Klockan 0900 lokal Californisk tid hade jag bokat tid hos det lokala FSDO't (flight standard district office), nu skulle jag äntligen plocka ut mitt cert. Efter att ha tryckt på ringklockan och förklarat mitt ärende öppnades dörren och direkt fick jag visa mitt pass. På dörren fanns skyltar om nya säkerhetsrutiner och diverse förbud mot vapen och sprängmedel :P Kort sagt var folket innanför dörren rädda för terrorister... Efter att ha fyllt i lite papper och blivit allmänt trevligt bemött av personalen fick jag mitt cert, det temporära i alla fall :)



Så här ser FSDO't ut från utsidan...inne fick man inte ha med sig kamera... ännu mindre ta kort...  :P

Så nu har jag JAA-CPL och FAA-PPL :)

Jag fick ett handslag och ett "fly safe now" av personalen innan jag gick. När jag kom ut fick jag en liten chock...När jag åkte till FSDO't (uttalas fissdott) var det mulet och 16 grader varmt, men när jag var klar och skulle gå till bilen var det ca 30 grader...Plötsligt var långbyxor och sweatshirt lite fel klädsel :)

När jag kom hem packade jag min flygväska och åkte till skolan. Jag skulle upp och flyga samma rutt som på stagechecken, då gick det rätt bra men den här gången gick det inte lika bra :( usch. Men men, bara att komma igen, vi ska upp och flyga imorrn också så då blir det revanch! (stavning?) Målet med uppflygning den här veckan håller jag trots uselt resultat idag fast vid, det ska gå! :)

/Andreas

Trångt i luften

03:45 ringde väckarklockan... Nu var det tempo som gällde om jag skulle hinna lägga in vindar i planeringen, file:a färdplaner, kolla vädret noga, ringa Briefern (väder och färdplans-snubben), käka frukost och åka till skolan.

På schemat stod det att vi skulle flyga en Duchess från södra sidan av flygfältet... Men jag flyger ju inte Duchess än...öh..  Väl i skolan försöker jag och min lärare hitta en ledig Cessna, men ingen går att flytta på och det ser inte ljust ut. Tack och lov (för mig) var det dåligt väder med BKN på 1000 fot. Detta gjorde att de plan som skulle ut på VFR-flygningar inte kom iväg :) Men nu var vi en timme sena :(

Jag ropade upp tornet för att få mitt Clearance, men fick ett helt annat mot vad jag hade skickat in...Men det var bara att tacka och ta emot. Vi ställde upp på banan och drog på, molnen låg tjocka bara några hundratals fot ovanför. På 800 fot gick vi in i moln, det blev vitt...totalt vitt :) Efter att ha kommit upp på ungefär 3000 fot bröt vi igenom molnen och möttes av en klarblå himmel och strålande sol, bergstopparna stack upp genom molntäcket, det var magiskt! :)

Halvvägs på vägen till Torrance, första flygplatsen för dagen (trodde jag) sade tornet "I'm sorry but I can not give you the ILS at Torrance, can you get under the clouds and cancel IFR? Otherwise expect holding for 5 hours" Inte troligt något av det :P Jag kopplade in autopiloten och började bläddra i Jeppesen-pärmen för att hitta något lämpligt alternativ. Efter en stund valde vi John Wayne Airport, dvs en av de största i området som nästan bara är trafikerad av 737/757:or :)

Vi blev vektorerade hela vägen från Gillespie till John Wayne :) och när jag låg etablerad på ILS'en fick jag höra "Cessna 1SP keep current speed until 3 mile final" vi låg i 110kts och skulle hålla det hela vägen ner, för bakom oss på final låg en 737 som sakta men säkert kom ikapp oss :) På 1000 fot kom vi igenom molnen och jag rapporterade "runway in sight" Då fick jag byta bana från 19R till 19L för att inte ligga i vägen för 737:an bakom :P

Vi taxade av banan efter landning och fick ställa oss på motoruppkörningsplatsen. Där satt vi och kollade upp vår fortsatta rutt och eventuella alternativ, medan vi satt där taxade minst fem 737:or förbi med vingspetsarna bara några meter från vår nos :) häftigt!

Vi fick vårt Clearance till Long Beach (andra flygplatsen för dagen) och startade. Vi fick vektorer in på VOR approachen och följde den ner igenom molnen (häftigt!). Väl på marken var det lite....förvirrande...



5st! banor och 50st taxiway-intersections... :)

Efter att ha spenderat en kvart på marken begärde vi att få ett clearance hem. Den här gången fick vi inte heller det clearance vi ville ha... istället för att få åka inne över bergen för att sedan komma in direkt på Localizern till Gillespie ville de skicka oss raka vägen hem, kortaste vägen. Problemet var bara att vi behövde komma upp i 250nm och flygningen skulle bli för kort om vi åkte hem raka vägen...hm...

Efter att ha förklarat läget för SoCal (controllen) begärde vi att få göra VOR approachen till Ramona och sen åka hem via Julian VOR, då skulle vi komma upp i 250nm, men tror ni vi fick som vi ville nu då? haha " I can give you RNAV appproach Ramona, but not the VOR..." Med o-uppdaterade GPS kartor var vi inte tillåtna att göra GPS-approachen och fick överge den planen :(

Efter att ha räknat, räknat om och räknat en gång till begärde vi att få göra ILS'en till Montgomery. " I can give you the ILS but you'll be stuck on the ground för a while, expect a 20 minute delay" Det började kännas som att det inte var meningen att vi skulle flyga idag, den 11 september :P

Vi fäljde ILS-approachen ner till Montgomery och stod på motoruppkörningen i 20 minuter som väntat, sedan fick vi vektorer hem till Gillespie :) Jag hade nu altså flygit till Los Angeles och tillbaka ovanför molnen på vektorer :P Vi använde airways i kanske 20 minuter på vår 4h flygning :) Slappt!

När vi kom ner var jag rätt trött (minst sagt), 4 timmar av konstant omplanering i cockpit, 4 timmar av att vara väldigt liten i en himmel gjord för Airliners :P

Men framförallt 3 timmars solsken på en grå och mulen dag!

/Andreas


Pang pang!

:)

:)

Efter att ha planerat flygning på förmiddagen gjorde vi något jag längtat efter att tag... Vi åkte till Shooting Rangen!



Jag vet, väskan passar inte riktigt in :P

Vi hoppade in i Patriks bil och körde...fel...men efter ett tag kom vi fram till skytteklubben, väl där fick vi börja med att skriva ett prov :) Vi fick varsinna häften med regler och sedan ett "sant eller falskt" prov. Patrik var den enda som fick 100% Men det var ingen fara, vi fick skjuta trots 1-2 fel var :P

Vi frågade vad det fanns att skjuta med och till svar fick vi en massa nummer uppräknade för oss av tjejen i kassan... Efter att ha förklarat att vi inte förstod nånting av det hon sa tittade hon lätt roat på oss. P och V bestämde sig för ett gevär, jag och F bestämde oss för en pistol, en Beretta 9mm, en sån alla poliser har i Hollywood filmer :)



En burk med 50st skott kostade 15$ Vi hann göra av med en var :)

Jag hängde upp min tavla (en bild på en torso) och skickade iväg den ett tiotal meter. Sen var det sanningens minut! Tänk alla gånger jag undrat och tänkt på hur det är att skjuta en riktig pistol...Är det mycket rekyl? är den tung? blir den varm? låter det coolt när man laddar den?

Allt fick sitt svar :)



10 skott i magasinet.....10 skott i 10:an... :)

Pistolen var lite lättare än jag hade trott, men det var bara skönt :) Rekylen var inte alls lika stor som jag hade förväntat mig (läs fruktat), den blev inte varm att ta på men oj va fränt det låter när man laddar den! Precis som på film :) OCh vilket ljud när man skjuter! Riktigt bra tryck! Och en stor fin eldkvast ur pipan! :) Hihih! Såååååå kul! Jag tror nästan att det var mer en present till mig än till Patrik om jag ska vara ärlig :P



Här ser man en bild på tomhylsan som stutsar i väggen på skyttebåset :)

Jag måste tillbaka någon gång! Superkul! :)

Men men! Tillbaka till det "vanliga" livet :) Imorrna ska jag flyga IFR till Los Angeles, jag håller mig dock några miles från LAX....Man måste ju inte överdriva direkt... Men stuts på Long Beach som har 5 (!) banor blir det iaf :)

/Andreas

Bob Dylan?

I förrgår var jag, P, F och V på Bob Dylan konsert. Två timmar innan konserten började hoppade vi in i BMW'n och gled ner till en MTS station, Metropolitan Transit System, dvs spårvagnen. Inne i vagnen träffade vi på en gammal gubbe som frågade om vi kom från Ryssland :P När vi hade förklarat vilka vi var och vad vi skulle göra berättade han att Dylan minsann inte kunde spela munspel varpå han drog upp ett och började improvisera! Han klämde också ur sig att Dylan inte var en speciellt bra artist och att alla hans låtar blir kända först när någon annan artist gör en remake....

Efter en kort åktur hoppade vi av och möttes av en gapande tom parkeringsplats...öh? fel dag?

Efter en stunds förvirring hittade vi fram till scenen där kön redan rullande in på området. Vi gick förbi kön och fortsatte till IKEA (aldeles brevid) och käkade middag, Swedish Meatballs :)

Efter maten gick vi och ställde oss i kön. Väl där hör vi hur funktionärerna börjar gorma om att man inte får ha med sig mat, dryck eller kamera...."leave your cameras in your cars"...öh..vår bil står flera kilometer åt det hållet :P och vi har två stycken med oss.... Smidig som jag är stoppade jag ner båda i "locket" på min väska, tror ni säkerhetsvakterna hittade dom? nix pix :) Han kollade knappt ner i väskan...haha! så går det om man inte gör sitt jobb!



Bob är han i den beiga stråhatten :)

När vi kom in på området fck vi en rätt bra plats i mitten ganska nära scenen, det var absolut ingen trängsel och folket satt på filtar överallt. Det såg ut som en jättestor picknick-fest :) Efter några "falska larm" :P kom tillslut Dylan med sitt band ut på scenen. Sen ställde Bob sig bakom en keyboard och kom inte ut därifrån på hela konserten... Han tittade inte ens ut på publiken...pratade inte ens med publiken förrens det var 1-2 låtar kvar :P

Musiken var bra, sången var...inte alls sång...Tänk er en riktigt gammal get....som försöker forma ord i en mick....med mat i munnen....Då har ni en rätt bra bild av hur Bob Dylan, legenden, ikonen, världsartisten faktiskt sjunger. (punkt!)

Men det var en kul upplevelse och jag ångrar inte alls att vi åkte, tvärtom! Jag hade lätt gjort det igen bara för att få åka MTS, höra den gammla gubben spela munspel, äta på IKEA och höra lite live-musik, men framförallt för att kunna säga att jag har sett Bob Dylan live :)

/Andreas


Gitarr

Yes! Äntligen!

Jag har inte rört en gitarr sen början av Juni!







En stålsträngad gitarr från Takamine :) Superhärligt ljud! Nu ska jag spela så fingrarna blöder, vilket inte är så svårt med tanke på att jag inte spelat på så länge och att det är stålsträngar :P

Om bara några timmar är det dags för Bob Dylan, det ska bli riktigt kul! :)

/Andreas

IR Stage-check no2 avklarad!

På morgonen idag måste jag erkänna att jag var lite nervös, enligt min lärare Calle skulle det komma frågor på precis allt som ingår i kursen, knappast lugnande om vi säger så! Men det gick i alla fall bra, vi höll på i 1,5h och vi hann nog täcka det mesta, men tack och lov var det var inte lika djupgående som jag hade förväntat mig. Det var lite kul för att det kom en hel del frågor på sånt som Fredrik förhörde mig på igår :) (tack!) Teori-delen flöt på bra och det var bara några få frågor jag var lite osäker på, men då var det bara att slå lite böckerna så hittade man ju svaret! :) Både jag och Scott (som höll i förhöret) var nöjda.

Såhär såg det ut :)  (Scott gick och tog lite kafferast, så jag passade på att tjuv-plugga lite..hehe...misstänkte att det kunde komma GPS-frågor, och då vill man ju ha det färskt i huvudet...och så passade jag på att ta en idol-bild....notera mitt nya kortare hår  :)   )



Sen var det dax för att flyga. Jag tog ett "tower enroute" clearance till Montgomery (suuupersmidigt!),  men sen när jag skulle prata med Gillespie ground för att få mitt taxi-clearance var det två snubbar som sände samtidigt säkert 4-5 gånger :P tog säkert 5 min innan jag fick en syl i vädret :P typiskt o-bra!

Väl i luften flöt flygningen på bra, ILS in till Montgomery med touch and go, sen upp igen och vektorer till VOR approachen in till Brown (aldeles på gränsen till Mexico :P ) sen intersection hold och därefter fullprocedur LOC approach partial panel hem till Gillespie :P (köttigt!) 1,5h av total stress :P man hinner knappt göra sin Nav-setup innan man är etablerad på sin nästa approach! Men det är riktigt roligt :) Jag blev godkänd och ska nu sticka ut och göra cc-flygningar runt om i Californien under nästa vecka :)

Imorrn ska jag åka och kolla på lite gitarrer, sen på kvällen ska vi 4 ( yes, ni läste rätt! vi har fått tillökning i två veckor av F och P's kompis V) åka till qualcomm stadium och kolla på Bob Dylan :) ska jag var ärlig kan jag inte så mycket om Dylan, men han är ju en legend man vill hinna se innan det är för sent!

/Andreas


Fördröjning

Är jag förvånad att jag inte fick flyga min stagecheck när det var tänkt? Nope, men imorrn är det iaf dax. Jag vill bara ha den avklarad, jag vill bara ha hela IR delen avklarad. Visst att det är kul att flyga instrument och att det är riktigt smidigt när man ska långt. Men just nu vill jag upp och göra svängar, ligga i varvet och framförallt titta ut!

Idag kom ett brev på posten, ett par in-ear hörlurar från Bose :) Man fick ett par sånna på köpet med headsetet om man skickade in en lapp och serienummret på headsetet. Jag har provat dom lite med min iPod och dom funkar riktigt bra, det bästa med dom hittils är att de är grymt sköna och släpper inte in så mycket ljud utifrån :)

Jag håller på och undersöker Gitarr-marknaden ganska intensivt just nu, jag har verkligen börjat få abstinens! Det finns sååå mycket att välja på och till alla priser. Jag ska nog ta mig ner till Guitar center någon dag när jag får tid och provspela några :) Och så kan man ju hoppas att det inte är lika hög ljudvolym därinne som sist :P för då gick det knappt att vara där inne utan hörselskydd!

/Andreas

Planering

Igår skulle P göra sin första flygning i USA helt utan lärare, självklart ville jag inte missa chansen att få flyga lite och titta ut :P Vi hoppade in i N9394D och flög ut till det östra övningsområdet. P tränade lite på chandelles och lazy eights, vilket även jag fick testa....det var rätt svårt. Sedan avslutade vi med några stutsar.

RG'n vi flög är dock långt ifrån bra, den stiger knappt och har svårt att hålla höjden med stället ute :( under första starten steg vi inte med 500 fpm förrens en bra bit ut på medvinden. Väl uppe på höjd kom vi inte ens upp i 100kts, vi låg på stadiga 95 KTAS... inte bra!

Här är en jämförelse mellan en RG i Västerås mot den här i USA:



Västerås till vänster USA till höger (ca 20 grader varmt och 4-5000' på båda bilderna)

På kvällen igår satte jag mig med min planering inför stagechecken. Uppgiften är att planera från Gillespie till Monterey söder om San Fransisco, en liten nätt tripp om 340 nm.



Lite annorlunda mot kartorna man hade på gymnasiet :P

Passar på att lägga upp lite bilder fårn dagarna som gått:


Sen kväll på South Campus


Gillespie sett från berget Rattlesnake


Jättelitet konstigt flygplan på kortkortkort final, pilot och pax sitter under vingen :P


Paketet jag snickrade ihop till P :)


IFR kartan över San Diego, sade någon luftrum? :P Ormbo kallar jag det :)

Nu ska jag ut och flyga lite, det blir nog några holds och approacher på Oceanside och sen hem igen. Imorrn har jag förhoppningsvis stagecheck :)

/Andreas

RSS 2.0