Halvvägs till IR

I Söndags var det dags för första provet i IR-ground. Jag och en kille till i klassen var där när provet började...ojoj... några fler kom efter några minuter, men knappt en femtedel av klassen var närvarande. Provet var klart svårare än vad jag hade förväntat mig, i jämmförelse med det vi gått igenom på lektionerna var det mycket svårare och mer djupgående, jag och en till klarade provet...

Sen var det lugnt någon dag, men igår drog flygningarna igång igen, jag flög tre pass på en dag. Först flög jag simulatorn på morgonen, där gick vi igenom VOR och NDB holding procedures. Holdings är som parkeringsplatser i luften, om trafiken blir för intensiv, eller om man måste hålla över en position av någon annan anledning flyger man i alla fall i ett holding, runt runt runt, tills man får tillåtelse att fortsätta.

Det gick riktigt bra och när vi kollade på kartan som visar hur man flugit såg det sjukt snyggt ut :)

Sen var det dags för flygplanet, jag preflightade och hoppade in i "bastun" sedan stack vi upp och gjorde en massa olika holds vid JLI, en VOR, därefter åkte vi till ett sk. intersektion hold som heter "Ryah" Intersection holdet var nog skönast att göra, för där finns inte så många checkar och annat skräp att göra, kommer man rätt så kommer man rätt...mer eller mindre ;)

Efter 2,5h i flygplanet flög jag localizer approachen ner till Gillespie igen, 2,5h med intensiv träning och fokus sätter sina spår, jag sommnade rätt bra när jag kom hem... dagen var dck inte helt smärtfri, skolans headset jag hade lånat satt sjukt dåligt och gav (efter ca 2h) mig århundradets huvudvärk, blä! Måste köpa eget snarast!


Jag och P var på grannflygplatsen, Montgomery i förrgår och kollade på headsets. Patrik slog till på ett "Lightspeed" headset med ANR (active noise reduction, dvs tar bort allt onödigt ljud) Jag blev därimot kluven i vad jag ska köpa, provade alla sorter de hade där, avfärdade direkt David Clarke's nya X11, det satt jätteskumt på mig, därför står det nu mellan Bose X och Lightspeed Zulu samt Sennheiser's nya ANR headset. Får se till att bestämma mig snart dock!

Idag flög jag simulator, (jag skulle flyga flygplan, men det gick sönder...) Den här gången var det approacher som stod på schemat. På två timmar hann jag göra NDB 01/19, med både straight in samt cirkling, ILS 19, VOR 19 samt en fejkad PAR approach in till bana 19. Och därimellan en massa holds, racetracks och missed approach-procedures.

Så efter två dagar och 5,5h flygning är jag rätt trött, imorrn har jag dock bara groundschool på morgonen, så då blir det nog stranden på eftermiddan :) Lite måste man ju få slappa också ;)

Nu är jag ungefär halvvägs igenom IR-kursen, och om jag håller samma tempo som de här två dagarna är jag helt klar om 6 dagar... Men det lär nog dra ut liiite mer på tiden är jag rädd :P


/Andreas

Kommentarer
Postat av: Patrik

Köp inte Lightspeed Zulu för då kommer jag blir grymt avundsjuk på dig!!!

2008-08-08 @ 07:40:04
Postat av: Emma

Haha så va man tillbaka i flygsnacket igen då ;) Andreas jag kräver mer uppdatering, har varit på hässlö sen i fredags utan internet och nu när ja har hittat nån som är snäll nog att ha öppet nätverk så har du bara skrivit ett inlägg :O Men stort grattis till avklarat prov! :D Hoppas du har de fint, de har vi här :)

2008-08-12 @ 20:57:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0