IR stage-check no1 avklarad!

Yey, det gick bra!

Klockan 10 skulle min oral-exam börja, dagarna innan hade jag suttit med min lärare och gått igenom det viktigaste, nu på den första checken skulle det mest vara system och human-performance frågor. Kvart över 10 började jag fråga runt lite om var FAA chief-pilot var någonstanns, efter en stunds allmänn förvirring fick jag höra att han var i möte.
 
Straxt efter halv 11 fick jag syn på honom i korridoren, han ursäktade sig och bad mig komma in på kontoret, där fick jag sedan vänta säkert 10 minuter...suck... sen när han väl kom in började han beskriva utbildningsplanen lite och sen efter kanske 3 minuter säger han..." i'm just gonna grab a coffe"...dubbel suck...

En timme sena kommer vi tillsist igång med förhöret. Jag hade blivit försäkrad av mina instruktörer att detta skulle vara enkelt, bara skrapa lite på ytan av alla viktiga ämnen, men nix pix, "So, how does the semicircular canals work?" "what does RAIM stand for?" "describe all errors encountered with a VOR/NDB/ILS and all pressure instruments" "Describe all sensory illusions" och så vidare... Riktig genomkörare var bara förnamnet!

Efter att tålmodigt ha gått igenom allt jag kan om instrumentation och Human-performance fick jag ett "good job" sedan förklarade han vidare "they said you were clever, I just wanted to see just how clever you really are" :)

Det enda jag var lite osäker på var vad RAIM stod för, frekvensbandet för localizern och sen var jag osäker på var i VSI'n (vertical speed indicator) den "kalibrerade läckan" satt, men jag fick en stund på mig att ta reda på svaren, så det var ingen fara.

Sedan kom vi till själva flygningen. Jag taxade ut och ställde mig på väntplatsen, sen stod vi där i ca 15 minuter medan flygplan efter flygplan efter flygplan kom in för landning eller studs...seeegt... Men vi kom iväg och jag hamnade efter en stund under instrument-hooden. Sedan fick jag vektorer ut till övningsområdet. Väl där fortlöpte det mesta som vanligt, fram till unusuall attitudes vill säga :)

Jag fick blunda och titta ner i knät, sedan började karusellen, jag hörde direkt att jag var på väg nedåt, fort nedåt, fartljudet går inte att ta miste på...jag tittade upp på instrumenten och rollade ut rätt på vingarna ochh tog upp henne till horisonten, ha! lätt match ;) sedan fick jag blunda igen, efter att läraren lekt en stund hörde (och kände) jag åter igen att jag var på väg neråt. Men nu när jag tittade på instrumenten hade han täckt över flera stycken! men men... Det var bara att kolla på farten och VSI'n som båda sade vad jag redan visste, väl tillbaka i planflykt kom mitt enda misstag... Jag hade inget kursgyro och fick altså använda magnetkompassen, detta är ju inte så svårt, det gör man ju helatiden :)

Men!! här i USA fungerar faktiskt alla tumregler "UNOS" och "West is best" mfl... så jag svängde och drog igång klockan...detta gillade dock inte scott min lärare, här skulle man minsann inte räkna sig till sin kurs! använd kompassen! oups...det var ju inget fel med det jag gjorde, det är ju tillochmed mer exakt än kompasssvängar i många fall. Efteråt förklarade jag för Scott att kompass turns inte fungerar alls i Sverige, men att jag ska tänka på det i framtiden, jag fick höra av F sen att Scott och min lärare Marcus pratade om det efteråt och Scott hade tydligen sagt "he didn't even try to hide that he was timing the turn" (ungefär) Marcus hade då också (roat) försökt förklara att det är lika bra då kompass turns inte fungerar alls i Sverige... Hihi, jag tycker mest att det är kul :)

Jag klarade min check och ska nu fortsätta med IFR-delen, nu i början kommer det bli en hel del holdings, mer om det senare :)

/Andreas

Kommentarer
Postat av: Emma

De låter ju som en härlig dag, jag väntar bara på att för göra ppl-checken... :P Just nu kan jag i alla fall säga att de lär ha ställts färre pass i sverige de senaste än va de har gjort i san diego, jag och min syster pallade med 15 min i solen förut, med varsitt glas iste och en isglass :P

2008-08-01 @ 16:01:06
Postat av: LNI

Du rockar fett ERK!

2008-08-02 @ 11:18:25
Postat av: PC

Grattis från ett minst sagt regningt Sigtuna!

2008-08-03 @ 23:38:10
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Edwards

Fan oral-exam låtre som något för dig....

2008-08-18 @ 23:13:04
URL: http://angry-leprechaun.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0