Thunder

Idag skulle jag äntligen få flyga....trodde jag :( Efter att ha hunnit göra daglig tillsyn, preeflight, briefing och tagit IFR-clearence från tornet kom min nya lärare Calle ner och gav mig beskedet att Palomar, flygplatsen dit vi skulle, precis hade utfärdat en ny METAR som sade BKN060CB och TAF'en sade nu inte VICTS utan helt enkelt TS :(

Detta betydde altså att de tornande molnen vi sett över bergen nu hade förvandlats till stora läskiga Cumulonimbus dvs. åskmoln, inte bara in "the vicinity" utan över flygplatsen, Typiskt! Efter två veckor på marken längtade jag verkligen efter att få flyga lite... Jag är inplanerad för imorrgon, så jag håller tummarna att vädret blir lite bättre tills dess :)

På teori-sidan går det framåt, i förrgår skrev jag sista provet innan vår "final exam" Den här gången var det meterologi, vilket var det hittils svåraste provet! Att tyda en vädreprognos i Sverige är inte speciellt svårt, men här i USA är det nästan helt hopplöst!

********  Radar Summaries  ********
NKX 2135 LN 6TRWXX 322/95 307/78 5W  C2608

Försök tyda den här som exempel.... :P

NKX är Flygplatsen Miramar (där de spelade in top gun)
2135 är tiden i Zulu
LN är line, vilket betyder att ekot formar en linje 4ggr så lång som bred, minst 30nm lång och precipitation på 25% :P
6T är att ekot sträcker sig 6/10 av området
RW betyder regnskurar
XX betyder att regnskuren är extrem i intensitet
322/95 307/78 är radial/distans från flygplatsen där ekot befinner sig
5W är hur många miles på varje sida om radialerna ekot täcker
C2608 är att ekot rör sig 260 grader 8knop

Sen har de massor med skumma kartor man inte har tittat på förut och flera olika väderhemsidor, det var mycket lättare att snabbt få en överblick av vädret hemma...Här tar det en stund innan man fattar om det kommer vara storm eller kalasväder ;)

Jag klarade i alla fall provet :)  (det är bara jag som inte kuggat något prov hittils i min klass) Och för första gången klarade alla i klasen ett prov på första försöket...men det kan ha att göra med att indierna inte kom till provet och blev därigenom utkastade ur IR-ground :( Dom får skylla sig själva, lite onödigt att behöva betala flera tusen dollar till och behöva gå på alla lektioner igen för att de inte orkade gå till näst sista lektionen...

För att helt byta ämne: Jag har skaffat en FM sändare till min iPod :) så nu slipper jag hålla på med cd skivor :P Jag köpte en FM sändare som också fungerar som fjärrkontroll, funkar riktigt bra!

De tyckte att man skulle montera fjärrkontrollen på ratten, men där fick den inte riktigt plats, så den hamnade här istället:




Man kan byta låt, pausa och justera volymen :) Supersmidigt!

Imorrn fyller en liten Göteborgare 21 år, så vi får se vad som händer ;)

/Andreas


Kommentarer
Postat av: Emma

Du var lycklig över att du kan läsa en svensk metar, det kan inte alla tvåor kan ja säga :) här väntar vi på kaoset som kommer uppstå när daniel slutar, ngn annan la schemat idag och det var ETT pass. ETT PASS. Visserligen va småbarnen iväg på hajk och vi hade helvetesdag med navlektion, lunch, poflektion, 25 min vila och sedan opp-prov på hk men ändå. MAT till att rätta svenska flygfält? Eller Rikard..?



Jag tycker i alla fall att det var starkt att få ihop någon slags tårta, även om jag fick en känsla av att den kanske inte riktigt var hembakt men bättre än inget, right? Hoppas du har de bra!! Kramar

2008-08-28 @ 21:13:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0