FAA CPL!

Yes! Såååå skönt! Jag hann!

I alla fall single-engine. Multi får vänta till efter jul... Dagen började klockan 5, vid 7 var jag på plats med all papper och pärmar som behövs. Efter lite fixande och trixande med alla papper (som vanligt) så kom vi igång. Som vanligt visste jag ganska precis vilka frågor jag skulle få så det var inga riktiga överraskningar. Efter bara 45 minuter var Joe nöjd och sade: Go preeflight the aircraft :)


N9520B

Jag gjorde preeflight och fick hjälp av min instruktör Jason, jag är ju hans första elev, så det var inte bara jag som var nervös! Han gav ett litet pepptalk och önskade mig lycka till :)

Jag taxade ut till banan och begärde att få stanna i varvet. Vi började med en shortfield takeoff (dvs full gas och broms, släpp bromsarna och ryck upp planet när fartmätaren står på 55kts) Jag steg upp och begärde en "short approach" dvs den berömda och fruktade bedömningslandningen (man drar av gasen och glidflyger ner). Jag måste erkänna att en och annan mindre trevlig tanke flög igenom huvudet men landningen satt straxt efter siffrorna väl inom marginalerna! Ha! lätt som en plätt :P

Därefter följde alla andra varianter av landningar utan bekymmer och vi kunde fortsätta. Jag styrde ut mot övningsområdet och fick som uppgift att ta oss till en liten flygplats österut. Jag drog fram karta och transportör (gradskiva) och fick fram att kurs 085 skulle ta oss dit på 5min och 0,9 gallons bensin.

4 minuter 30 sekunder senare var vi framme, och nu började det roliga! Direkt efter att jag var framme fick jag göra Chandelles åt höger och vänster (för att vinna höjd) därefter blev det lågfart som direkt blev en power-off stall som i urgången blev en power-on stall! pust! Sen efter att ha svängt västerut igen blev det branta svängar, höger var helt ok, vänster var på gränsen, men godkännd.

Direkt när jag gått ur den branta svängen blev det "motorbortfall" så det var bara att dra igenom nödchecklistan och börja leta fält att landa på! På vägen ner blev jag instruerad att hitta bra punkter att göra åttor runt (pylon eights). När jag hade flugit en åtta över marken sade Joe "my controls" och sen var det full gas hela vägen hem.

Joe sade inte om jag hade klarat mig eller inte förrens en kvart efter att vi hade landat, men jag hade det på känn ;) Det känns så bra att jag hann klart innan jag åker hem! Imorgon 0645 lokal tid går planet, så det var ganska liten marginal!

När jag kom ner letade jag reda på Jason min lärare och berättade att jag hade klarat mig och jag lovar att han var minst lika glad som jag! Han hade tillochmed köpt en present till mig! Han tyckte att det såg tomt ut på mina axlar så han hade köpt klaffar med ett silverstreck på :) Jag blev riktigt rörd!

Efter någon timmes väntan fick jag ut mitt temporära certificat. Sjukt lyckad dag!


Joe skriver under mina papper

Nu ska jag packa min väska och städa undan det sista, jullov!!!!

/Andreas

Kommentarer
Postat av: Jojjo

Naw, fick du tom klaffar!! :D

Vi ses imorrn!! :D

KRAM!!

2008-12-20 @ 09:00:03
Postat av: PC

Grattis Andreas! Den har du förtjänat. Joe är ju nte direkt känd som jultomten himself men det verkar som han kanske får en julklapp iaf :)

2008-12-20 @ 10:37:00
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Niklas

Sjukt bra! Du rockar fett! haha

Snart är det nyår!

2008-12-20 @ 16:13:09
Postat av: boo

Du är bäst Andreas! Totalt bäst :D Grattis! Ha en underbar jul nu!

2008-12-20 @ 17:02:37
Postat av: Stefan

Grattis andreas! när kommer du till mig och hälsar på?

2008-12-20 @ 19:35:25
Postat av: Emma

grattis andreas!!! härligt att du har hunnit med tre cert på samma tid som jag knappt har klarat av 35 timmar! ;) hoppas du får en vit & fin jul, vi kanske ses i uppsala :)

2008-12-21 @ 22:44:09
Postat av: PeterPilot

Grattis!

2008-12-22 @ 07:49:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0