Första flygningen!

Äntligen blev det av! Jag har flugit :)

Jag åkte ner till skolan en kvart innan passet för att kolla vädret, det såg inte så bra ut, det var disigt och låga moln, ungefär 5km sikt och few på 1300' men det hindrar inte att man flyger IFR :) Jag gjorde i ordning papprena och preflightade, planet för dagen var en C172SP som heter N701SP, vilket man först ropar som Cessna 701SP och därefter förkortar Cessna 1SP :) Känndes värsta coolt :) Jag fick sköta radion, och ja, det var svårt :) Tornet pratar jättefort och slarvigt och frasiologin är klart annorlunda, men det är igentligen inte så mycket som skilljer, men det känns så... Vi startade på bana 27R och gjorde därefter en "right downwind departure", dv man lämnar flygplatsen via höger medvind, ganska logiskt ;) Sen stack vi ut i övningsområdet och gjorde svängar, sjunk, stig, lite timed turns, slowflight och sen en localizer approach ner till banan igen där jag fick till en bra landning :) Passet gick riktigt bra och det känndes skönt att få flyga lite Cessna igen!

Jag flyger enligt något som kallas Part 141, det är en slags snabbkurs i instrumentflygning. Enda nackdelen (för lärarna...) med Part 141 är mängden pappersarbete...Mitt protokoll över träningen är som en folder och om man viker upp den blir den kanske 5-6 a4 i bredd men bara en a4 hög, på höjden skrivs tider, datum och övning, medan på bredden skrivs betygen i alla olika moment! Lärarna har dock sagt att dom nog mest kommer skriva ett betyg i vänstra hörnet och sen dra ett låååångt streck över de andra rutorna, kan tyckas lite onödigt med 50 olika betyg på ett pass ;)

Från och med nu ska jag flyga varje dag, imorrn blir det simulator :) får se hur det går, dom e rätt gammla och skruttiga... :)

/Andreas

Kommentarer
Postat av: Jojjo

Sweet!!

Tog du några bilder???

Hur är det med orkanen som bildats väster om USA??? Har de sagt något om SD är i farozonen? Vore fett trist om vi inte kom iväg på grund av en dum orkan som heter Berhta...

Take care!

KRAAAM!

2008-07-08 @ 08:13:49
Postat av: Jojjo

Bertha menar jag

2008-07-08 @ 08:14:30
Postat av: Andreas

Haha, bara så att du vet är Bertha på Östkusten :)



Men nej, jag tog inga bilder när jag flög, jag hade ju ingen i baksits och det är lite trist att bara fota instrumenten... ;) Men det kommer bilder sen när jag får flyga lite VFR också :)



Kram!!

2008-07-09 @ 22:00:38
URL: http://andreaseas.blogg.se/
Postat av: Jojjo

Hehe, jag såg det på smhi sen... Men jag måste lyssnat konstigt på nyheterna på jobbet för de sa att den var på västkusten :P

Vi ses snart!! :D

Är det något du vill att jag tar med mig??

Maila mig!!

KRAM!

2008-07-10 @ 09:36:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0