Karusell

Idag fick jag flyga N431FR, på schemat stod (förutom vanliga manövrar...igen..) Stalls och Unusual attitudes :) Det hela började med att jag steg ut till övningssektorn, det var lite skumpigt och hoppigt, temperaturen på 6000' var 27 grader (!). Jag gjorde lite svängar och normala procedurer, sen gjorde vi så kallade clearing turns (vilket man borde göra i Sverige också!) dvs att man svänger 90 grader åt varje håll eller gör en 180 graders sväng för att kolla att ingen trafik är i närheten. Sen ropade vi på air to air frekvensen var vi var och vad vi tänkte göra, dvs stalls :) I Sverige gör man stall medan man flyger instrument genom att man drar av gasen och håller höjden tills man får någon indikering på stall. I USA vill man att träningen faktiskt kan tillämpas i verkligheten så här etablerar man sig i ett sjunk, som på en final ner till banan, och sedan minskar man farten till man får en indikation på stall. När detta sker ska man ta sig ur stallen med minsta möjliga höjdförlust utan att sjunka igenom sin förutbestämda "markhöjd". Detta var power-off stall, det finns power-on stall också. I Sverige sätter man gasen på ett visst varvtal och höjer sedan nosen till man kommer in i en stall, från level flight altså. I USA vill man åter igen faktiskt återskapa en situation där en stall faktiskt kan inträffa, därför går man in i en stigning, som efter start. och pitchar sedan upp till stall, sedan gäller det igen att inte gå under sin bestämda höjd och att man genomför urgången med minsta möjliga höjdförlust. Så lite kortfattat om stalls: 

Sverige - Från planflykt, där minst del av alla olyckor sker, in i en stall utan krav på minsta höjdförlust i urgången

USA - Från simulerad start och landning, där största delen av alla haverier sker, med krav på minsta möjliga höjdförlust

;)

Lite orättvist kanske, men den Svenska metoden framstår som rätt dum....

Efter stallarna blev det lite unusual attitudes, dvs: läraren försöker få eleven förvirrad och desorienterad genom att flyga okoordinerat och allmänt galet medan eleven blundar, sedan skall eleven försöka få planet på rätt köl, snabbt :) Karusell :) Riktigt kul, tills jag blev illamående, men då var passet snart slut, så det gjorde inte så mycket... Men det var rätt kul, för då slapp jag flyga instrument ett tag och fick njuta av utsikten :)

Efter mitt pass åkte jag baksits med P, jag fick låna F's headset, med ANR (active noise reduction) dvs att man slipper höra allt ointressant ;) måste köpa headset snarast möjligt!



IMC,  Moln! :)

Sen blev det tacos ala' P och filmen V for Vendetta - superbra film :)

/Andreas

Kommentarer
Postat av: PC

Härligt! Nu har jag fått in den tredje vinklingen på KSAN pöjkarna. Alltid lika kul att se hur ni beskriver samma händelse :) Flyg försikgt och håll efter "grabbarna grus" och syrran när hon kommer på besök, hon verkade minst sagt exalterad ;)



PC

2008-07-11 @ 13:14:20
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Andreas

Jajemen, jag ska hålla koll på grabbarna! Och syrran såklart, men hon brukar ha rätt bra koll själv :) Kul att du hittat hit också, kom ihåg att det inte bara är den tredje vinklingen av SD, det är den korrekta ;)

2008-07-12 @ 06:22:01
URL: http://andreaseas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0