Första kvällen och första dagen i SD



Efter en lång flygtur från Arlanda till San Diego via Philadelphia klev vi tre förväntansfulla svenskar ut från flygplatsen. Det första vi mötte utanför terminalen var fuktig varm luft och svajande palmer- Ingen dålig start!

Vi tog en taxi från flygplatsen, det gick på 25$ per person, så det var helt ok, speciellt som chauffören körde oss till sin favoritresturang i El cajon, så att vi kunde köpa lite takeaway mat! (sen försökte han sälja sin bil till oss också...En Nissan Maxima...v6)
 
Han varnade oss för att gå ensamma på natten här i El cajon, om man var två eller fler skulle det gå bra, men inte ensam, men han tillade dock att " maby if you have two guns...yes...but one....no..." ;) han var från ryssland och lärde oss hur mycket böter man får för allt man gör, typ.  Sen satt vi på mitt rum och åt våra wraps vi köpte. De innehöll typ 90% kött, 9% inte kött och 1% bröd.


Sen spolar vi frammåt till idag.


Efter en skön natts sömn i det typiskt amerikanska hotellet gick vi till lobbyn för att äta frukost. Att kalla det frukost kanske var lite att överdriva, två sorters flingor, båda grovt sötade, sen toast med stenhård superfet creamcheese och tillsist fanns det muffins, bullar och wienerbröd. Nyttigt värre ;)



Efter frukost ringde Fredrik till Parkway Club Apartments, där våra lägenheter ligger. Han lyckades fixa så att vi fick ställa in våra väskor inne i deras kontor medan vi fixade med allt som krävdes innan vi kunde skriva på kontraktet.

Så vi började gå mot Parkway Club, efter att ha gått ca 200m började vi tröttna, det var sjuukt tungt med två stora väskor á 20kg (typ) plus handbagaget (per person då altså, dvs 6 stora väskor och tre små), och det blev varmare och varmare hela tiden, vädret var med andra ord för bra. Men efter att ha kämpat i ca 45min kom vi fram, trötta och svettiga.



Vi ställde ifrån oss väskorna inne på kontoret och började gå, och gå, och gå...igen...efter en knapp timme var vi framme vid SDGA, San Diego Gas and Electrics. Där öppnade vi två konton för betlaninga av gas och el. Självklart fick man också lägga en deposit...som alltid. Efter att ha fixat detta gick vi till första bästa 7eleven för att fixa en money order för första hyran (och deposit'en), det är ungefär som en check.

Så tillslut efter ca 3 timmar var vi tillbaka vid Parkway Club. Nu skulle vi skriva på våra hyreskontrakt, efter att ha sett Patrik och Fredrik signera ca 10 olika papper och formulär var det min tur att göra samma sak, det tog rätt lång tid... Sen fick vi nycklar till våra lägenheter och gick iväg för att kolla att allt såg bra ut och för att byta låsen. Patrik och Fredrik hittade inte sin lägenhet, och mina nycklar fungerade inte med det nya låset....

Efter guidning av hyresvärdinnan hittade dom sin lägenhet, och jag fick tillsist nycklar som funkade, så det löste sig :) Lägenheterna är jättefina, min är ungefär lika stor som två Hässlö-lägenheter, och har större badrum och en stooor garderob. Patriks och Frediks lägenhet är ungefär som tre Hässlö-lägenheter, men har bara ett badrum och ingen bar som min ;)

Efter att ha släpat in väskorna i respektive rum gick jag ner till kontoret och fixade försäkring till lägenheten, sen gick vi och åt på Black Angus, jag åt en supergod Ceasar sallad med en massa kött i :)


För er som inte vet vem som är vem: Patrik till vänster, Fredrik i mitten, Jag till höger :)

Mätta och belåtna gick vi till Target, typ som ICA maxi, men med mer inredning och sånt och typ ingen mat alls. Där köpte vi luftmadrasser som ska tjäna som sängar åt oss nu i början, och sen som gästsängar, för jag hoppas att jag får lite besök under dom här två åren :)

Efter att ha dumpat våra nyinköpta madrasser hemma gick vi tillbaka ner till El Cajons stadskärna, vi gick till Westfiled Mall och fördrev lite tid. Kollade lite på Best Buy (Patrik köpte en Macbook, inte avundsjuk alls...;)   Sen köpte vi lite kvällsmat och frukost på target.

Nu sitter jag hemma hos Patrik och Fredrik och väntar på att pannkakorna ska bli klara :) ska bli gott med lite middag!

/ Andreas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0