VFR conversion

Idag började vi skolan klockan 8, på schemat stod VFR conversion. Under förmiddagen fick vi en  genomgång av skillnaderna mot de Svenska flygreglerna, främst om de olika luftrumsklasserna, samt en genomgång på lite av kartorna vi fick igår. Det som slog mig mest var skillnaderna på kartan, i Sverige har vi två typer av luftrum, C och G-luft. Här i USA har man A, B, C, D, E, F, G. Dessutom finns det 7 olika sorters E-luft... Sen finns det en massa spännande restriktionsområden också, i ett vi hittade utförde någon organisation "Laser testing"  medan i ett annat provskjöt man Missiler :) Sen har militären en massa  övningsområden där "fri fart" gäller, altså kan det komma diverse militärflygplan i nära ljudets hastighet precis bredvid en när man flyger, för man får åka in i sånna områden på egen risk...



Efter lunch fixade P med sina fingeravtryck till TSA, medan jag och F åkte till flygläkaren för att fixa våra medicals. Det var dock liiiite lättare här än i Sverige... Man gick in och fyllde i en massa papper, sen kom en sjuksyster och kollade blodtryck/Puls, därefter kom doktorn in och sa: " youre from Sweden right? you guys are healthy" sen kollade han snabbt min syn och lyssnade när jag andades, sen var det ett urinprov och 65$ och vips så blev jag helt klar att börja flyga :)



I Sverige kostar ett första medical motsvarande 1000$ så man kan lugnt säga att vi kom undan billigt... Men man fick ju också det man betalade för, hemma fick man ju århundradets genomkörare som tog större delen av en dag!

När jag kom hem från läkaren satte jag på ac'n och sov några timmar, sen läste jag i några av mina nya böcker, och några av dom var riktigt riktigt bra! hade man läst igenom dom innan CPL teorin hade det gått mycket lättare, de gick snabbt igenom det viktigaste inom alla ämnen, och på ett sjukt bra begripligt sätt.  Böckerna här känns mycket mer genomtänkta än hemma i Europa.

P och F åkte iväg och hämtade P's nya bil, tiden sprang i från dom lite så när dom kom hem var klockan mycket, vi orkade inte laga någon mat, så vi åkte till ett kinesiskt matställe i närheten som var helt ok.



Nu är det dags att sova, men jag säger som vår guvenör: "I'll be back" :)


/Andreas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0