3500' över LAX

Vädret straxt innan jag åkte ner till skolan var perfekt. Det hade rapporterats turbulens längs hela kusten, men när mörkret smög sig på lugnade sig både vädret och rapporterna :P Jag skickade in färdplanerna och gjorde de sista beräkningarna.

1h 3min dit, 1h 7min hem. Inte helt tokigt! En RG på 6500' går ganska fort trots allt :) Efter att ha tankat fullt startade vi från bana 27R och tog oss västerut mot kusten. Jag öppnade färdplanen och begärde flight following. Det innebär att man får ungefär samma tjänster som när man flyger IFR, dvs info om trafik, nya frekvenser och klareringar genom luftrum :) Riktigt smidigt.

Jag riktade nosen mot Los Angeles och följde vår progress med hjälp av GPS, VOR'er och förståss kartan :) Lite fuskigt att följa kusten, det är ju rätt svårt att komma vilse :P



RG'n var dock inte helt felfri :P Det första som hände när vi drog igång planet var att bara hälften av instrument belysningen gick igång :( men efter att ha tryckt, pillat, knackat och svurit lite gick nästan alla lampor igång :) Dock kunde man inte skruva ner styrkan på dom, så det var lite för ljust för min smak.

Väl framme i Los Angeles begärde jag en "shoreline transition" dvs VFR rakt över LAX :) Riktigt häftigt! Man kan lätt säga att LAX är... Stort! :) Efter att ha åkt igenom VFR korridoren över LAX fick vi störtdyka ner mot Santa Monica. Väl på marken tog vi en kort paus och passade på att kolla in menyn på flygplatsrestaurangen, vad sägs om friterade gräshoppor?? eller kanske Myror?? Helstekt groda någon?? :)


Svårt att få skarpa bilder på natten :P Jag nere på Santa Monica, KSMO

Controllern på Santa Monica var för övrigt hopplös...

- "Santa Monica tower 9394D descending on the downwind" (jag)
- "Roger 34T advise when turning base"
- "uhm...it's 94D sir" (jag)
- "Roger 98D"
- "no...it's.. 9...4....D " (jag)
- "ok, thank you 87D"
-" Ahhhh!" (jag och min instruktör unisont)

Vägen hem följde samma mönster, men den här gången flög vi över LAX på 3500' (istället för 6500') och pratade inte ens med någon controller! :) man har bara en air2air frekvens där man gör positionsrapporteringar lite då och då :) riktigt häftigt!!

Idag hade jag en inte lika spännande dag :P jag skrev slutprov i CFI groundschool och sen tekniskt prov på BE-76 på eftermiddagen :)

Som slutkläm hoppade jag P och F ner i hottuben och chillade i någon timme :)

/Andreas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0