Duchess :)

Jag har flugit 2-motor :) Efter att ha fått en briefing och en noggrann genomgång av hur en Preeflight går till hoppade jag, Martin (min lärare) och två nya instruktärer från Florida in i N803FC. Efter att ha dragit igång båda(!) motorerna taxade jag ner till väntplatsen och gjorde klart checklistorna. Vi fick klart starta från tornet och så tryckte jag båda gashandtagen i botten! Wrooom! :) Den accade riktigt bra och efter några hundra fot på banan lättade vi i 76KT.



Vi steg upp till 5500' och så planade jag ut, för att få motorerna att gå med samma effekt ska man synkronisera varvtalet genom att lyssna på ljudet. Om frekvenserna skorrar mot varandra så är dom fel, men när de har samma frekvens går dom rätt. Väl uppe på höjd provade jag lite svängar, och wow! Den svänger mycket bättre än Cessnan! :) Den är dessutom lågvingad så man ser ut på ett helt annat sett när man svänger.



Jag svängde runt lite och sen blev det lågfart, Duchessen är hur stabil som helst och går att hålla i lågfart mycket stabilare än en Cessna :) Även stall var bättre i Duchessen, tack vare att man har två motroterande motorer behöver man nästan inget sidroder alls när farten ökar och minskar :) Jag gillar den skarpt!



Det är inte bara jag som gjorde något lite speciellt idag, P och F har sina CFI checkrides just nu :)  Jag håller tummarna :) Imorrn ska jag på G1000 kurs, sen på Lördag blir det Paintball i Julian :)

/Andreas


Kommentarer
Postat av: KEB

2008-11-14 @ 12:43:41
Postat av: Anonym

Grattis till twin-engine dopet! Måste kännas cool!

2008-11-14 @ 12:45:05
Postat av: Anonym

fan du e 2 månader efter andreas! men grattis!

2008-11-17 @ 20:30:16
Postat av: Oskar

Woow!! Coolt att flyga tvåmotorigt! Idag har vi suttit i luften i totalt 12 timmar. Från Dominikanska Republiken till Madrid till Stockholm. Vi flög Airbus A320 och A340/300.

2008-11-29 @ 17:18:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0