Mer Duchess och annat kul :)

I helgen var vi och spelade paintball :) Aj! ont! men kul! Vi var 60 st som åkte och det var den största gruppen någonsinn på banan :) 30 i varje lag, det lag som hade flest spelare när tiden var ute vann :) Jag skjöt 5-6 stycken, men överlevde aldrig tills tiden tog slut :P Sen när jag kom hem räknade jag ungefär 11 enkrona-stora blåmärken utspridda över kroppen :) Det var sååå kul!

På söndagen var det sista delen av G1000 kursen, trist.... inget nytt... men vi fick Pizza :D men bara om vi hjälpte till att flytta :P Vilket var rätt kul, jag var kvar och hjälpte till tills det blev mörkt. De nya lokalerna är jättefina, inredda "Svenskt" så vi slipper svart marmor, heltäckningsmatta och guldhandtag :P När allt är färdigbyggt och allt är klart kommer det bli hur bra som helst :)

Nu har jag fått ihop 5 timmar multi-engine, ungefär hälften simulator och andra hälften i Duchessen. Efter det första passet i Duchess hoppade jag in i simulatorn för att gå igenom procedurerna för stall och Vmc-demo. Stall vet ni vad det är :P Men Vmc är minsta fart för kontroll (ungefär). Man drar av gasen på ena motorn, drar på fullt på den andra och sen sänker man farten tills man antigen stallar eller glider av sin kurs. För att inte hamna i spinn i urgången drar man av båda throttlarna till tomgång och sänker nosen.

Nästa pass gick ut på Engine Failures :) När man får engine failure gör man så här:

-"Enginge Failure"
-Full Power
-Flaps Up
-Gear Up
-Fuel pumps On
-"Dead Foot Dead Engine"
-Verify
-Feather! (or at safe altitude, Troubleshoot)

Sen var det dags för samma sak i flygplanet :) Jag fick prova på att få engine failure på banan, under stigningen, i sväng, i planflykt och i sjunk. :) Sen fick jag göra checklistan på riktigt också och faktiskt stänga av motorn och flöjla propellern :) Det var riktigt coolt! Propellern stannade helt :) Kändes lite skumt att stänga av på riktigt, i Sverige får man inte göra det alls :) haha!

Sen på kvällen igår hoppade jag in i N9394D och taxade ut i mörkret, EK, mörker, RG och i högersätet :) Jag låg i varvet i en timme och hann göra 11 stutsar :) Jag måste ha 5 mörker-EK timmar tills jag flyger upp så efter igår har jag 1,8 kvar att flyga :)

Sen nu idag på morgonen flög jag i trafikvarvet i Duchess :D det var riktigt kul!!

/Andreas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0