PPL/IR :) yey!


Äntligen!

Jag gick upp klockan 04:43 och började yrvaket springa omkring i lägenheten. Klockan 6 startade jag bilen och satte på full värme. Trots T-shirt, skjorta, nato-tröja och vindjacka satt jag och hackade tänder. Jag kom fram till skolan som låg nersläckt och tom, jag hittade fram till mitt flygplan i mörkret och gjorde en noggrann (såklart!) preeflight. När jag kom tillbaka in i skolan hade Dispatch kommit till jobbet. Jag bad om full tank och flygloggen. alla papper var i ordning och instrumenthooden kom jag ihåg :P Vid 7 tidenkörde jag över till South Campus för att hämta Maintenence records för mitt flygplan (N2373Z). Men inga mekaniker var där. Jag stod och väntade i 20 min innnan jag tröttnade och åkte tillbaka.

När jag var tillbaka på North träffade jag Joe. Han tyckte att vi kunde strunta i den pärmen bara allt såg schysst ut i flygloggen. Jag gick ut till planet och tog mitt clearence.

- "Gillespie Clearence delivery Cessna 2373Z at JetAir, IFR request"
~"Roger 2373Z say request"
-"Cessna 2373Z C172/A request tower enrute to Montgomery"
~"Cleared to Montgomery airport via the published departure procedure to Mission Bay, initially climb maintain 3000' expect 4000' in 10 minutes, departure frequency 124.35 and squak assigned by tower"



Så smidigt är det att skicka in en IFR färdplan här i södra Kalifornien, hemma i Sverige måste man skriftligt lämna in en färdplan en timme innan man ska sticka :P

Jag satt i planet och väntade på Joe, det tog säkert en halvtimme innan han kom. Under tiden jag väntade hann ATIS:arna (det automatiska vädret) ändras säkert 3-4 gånger. Men jag höll mig uppdaterad med radion och mobilen :). När Joe väl kom ner till planet ursäktade han sig och berättade att hans FAA-inspektör kom på överraskningsbesök, så han hade fastnat lite...



Jag startade motorn och gick igenom checklistorna. När det var dax att taxa tog Joe över kontrollerna och taxade, medan jag ställde in alla frekvenser och briefade approachen, supersmidigt :)

Jag startade och kom efter radarvektorering in på ILS approachen till Montgomery, när jag väl var etablerad på Localizern kunde jag dock inte börja sjunka, Glideslopen fungerade inte :( hm.... Jag fick fortsätta approachen som en LOC approach. Det gick bra och vi svängde av österut för att fortsätta VFR. Jag tog mig in på V66 (en airway) och följde den fram till RYAH hold. RYAH är ett intersection hold, jag tog mig in med ett teardrop-entry (offset i sverige?) och började svänga in på inbound-kursen. Efter att jag hade svängt ett tag tyckte jag att "mäh! jag borde vara framme snart" en snabb titt på kompassen bekräftade att kursgyrot inte funkade. Nu flög jag altså Partial panel ofrivilligt :P Jag tog mig i alla fall runt i holdet och fortsatte hemåt. Den här gången sjönk jag inte för tidigt på BARET, utan följde approachen helt perfekt hem till Gillespie och klarade uppflygningen :)



När vi kom hem blev det dock en massa strul med mina papper då namnen inte riktigt stämmer på alla olika dokument. Allt detta är dock luftis fel :P svenska luftis alltså. MEn det löste sig efter ca 3 timmars ringande hit och dit!

Nu ska det bli skönt att få flyga lite VFR!!! och RG :)

/Andreas


Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis! Btw så träffade jag en av dina gamla klasskompisar idag på min kvällskurs i meterologi, Kristoffer. Ha de fint! // LANDING

2008-10-15 @ 22:16:14
Postat av: Niklas

Fan vad fint! Grattis! Stolt över dig haha. Kör hårt!

2008-10-15 @ 22:23:55
Postat av: KEB

Du är en klippa !GRATTIS som bara den!

Vi på ÖN

2008-10-15 @ 22:32:40
Postat av: Stefan

Grattis! själv har jag agk med kamran...

2008-10-16 @ 12:12:37
Postat av: Jojjo

Grattis!!

Du é bääst!!

2008-10-16 @ 16:49:18
Postat av: mickan

Grattis!!!

2008-10-17 @ 08:46:57
URL: http://fkl.blogg.se/
Postat av: Emma

Grattis grattis andreas!! :)

2008-10-18 @ 15:44:49
Postat av: Christian JCR

Grattis eas! Underbart som fan ju!

2008-10-19 @ 16:30:59
URL: http://johanssonchristian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0