Trångt i luften

03:45 ringde väckarklockan... Nu var det tempo som gällde om jag skulle hinna lägga in vindar i planeringen, file:a färdplaner, kolla vädret noga, ringa Briefern (väder och färdplans-snubben), käka frukost och åka till skolan.

På schemat stod det att vi skulle flyga en Duchess från södra sidan av flygfältet... Men jag flyger ju inte Duchess än...öh..  Väl i skolan försöker jag och min lärare hitta en ledig Cessna, men ingen går att flytta på och det ser inte ljust ut. Tack och lov (för mig) var det dåligt väder med BKN på 1000 fot. Detta gjorde att de plan som skulle ut på VFR-flygningar inte kom iväg :) Men nu var vi en timme sena :(

Jag ropade upp tornet för att få mitt Clearance, men fick ett helt annat mot vad jag hade skickat in...Men det var bara att tacka och ta emot. Vi ställde upp på banan och drog på, molnen låg tjocka bara några hundratals fot ovanför. På 800 fot gick vi in i moln, det blev vitt...totalt vitt :) Efter att ha kommit upp på ungefär 3000 fot bröt vi igenom molnen och möttes av en klarblå himmel och strålande sol, bergstopparna stack upp genom molntäcket, det var magiskt! :)

Halvvägs på vägen till Torrance, första flygplatsen för dagen (trodde jag) sade tornet "I'm sorry but I can not give you the ILS at Torrance, can you get under the clouds and cancel IFR? Otherwise expect holding for 5 hours" Inte troligt något av det :P Jag kopplade in autopiloten och började bläddra i Jeppesen-pärmen för att hitta något lämpligt alternativ. Efter en stund valde vi John Wayne Airport, dvs en av de största i området som nästan bara är trafikerad av 737/757:or :)

Vi blev vektorerade hela vägen från Gillespie till John Wayne :) och när jag låg etablerad på ILS'en fick jag höra "Cessna 1SP keep current speed until 3 mile final" vi låg i 110kts och skulle hålla det hela vägen ner, för bakom oss på final låg en 737 som sakta men säkert kom ikapp oss :) På 1000 fot kom vi igenom molnen och jag rapporterade "runway in sight" Då fick jag byta bana från 19R till 19L för att inte ligga i vägen för 737:an bakom :P

Vi taxade av banan efter landning och fick ställa oss på motoruppkörningsplatsen. Där satt vi och kollade upp vår fortsatta rutt och eventuella alternativ, medan vi satt där taxade minst fem 737:or förbi med vingspetsarna bara några meter från vår nos :) häftigt!

Vi fick vårt Clearance till Long Beach (andra flygplatsen för dagen) och startade. Vi fick vektorer in på VOR approachen och följde den ner igenom molnen (häftigt!). Väl på marken var det lite....förvirrande...



5st! banor och 50st taxiway-intersections... :)

Efter att ha spenderat en kvart på marken begärde vi att få ett clearance hem. Den här gången fick vi inte heller det clearance vi ville ha... istället för att få åka inne över bergen för att sedan komma in direkt på Localizern till Gillespie ville de skicka oss raka vägen hem, kortaste vägen. Problemet var bara att vi behövde komma upp i 250nm och flygningen skulle bli för kort om vi åkte hem raka vägen...hm...

Efter att ha förklarat läget för SoCal (controllen) begärde vi att få göra VOR approachen till Ramona och sen åka hem via Julian VOR, då skulle vi komma upp i 250nm, men tror ni vi fick som vi ville nu då? haha " I can give you RNAV appproach Ramona, but not the VOR..." Med o-uppdaterade GPS kartor var vi inte tillåtna att göra GPS-approachen och fick överge den planen :(

Efter att ha räknat, räknat om och räknat en gång till begärde vi att få göra ILS'en till Montgomery. " I can give you the ILS but you'll be stuck on the ground för a while, expect a 20 minute delay" Det började kännas som att det inte var meningen att vi skulle flyga idag, den 11 september :P

Vi fäljde ILS-approachen ner till Montgomery och stod på motoruppkörningen i 20 minuter som väntat, sedan fick vi vektorer hem till Gillespie :) Jag hade nu altså flygit till Los Angeles och tillbaka ovanför molnen på vektorer :P Vi använde airways i kanske 20 minuter på vår 4h flygning :) Slappt!

När vi kom ner var jag rätt trött (minst sagt), 4 timmar av konstant omplanering i cockpit, 4 timmar av att vara väldigt liten i en himmel gjord för Airliners :P

Men framförallt 3 timmars solsken på en grå och mulen dag!

/Andreas


Kommentarer
Postat av: PC

Alla erfarenheter gör dig stark, kom ihåg det :)

2008-09-13 @ 16:16:41
URL: http://pcreithe.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0