FAA CPL/IR/ME! :)

Yes!!

Igår någon gång vid 8-9 på kvällen fick jag reda på att jag hade checkride, så det var bara till att gräva ner sig bland papper och pärmar för att plugga in sig på det sista :)

Klockan 04:20 i morse ringde klockan, en varm och skön dusch följdes av frukost, sen var det bara att plugga järnet! När klockan närmade sig 06:30 hoppade jag in i bilen, väl i skolan kollade dispatch lite konstigt på mig när jag bad om flygplansloggen nästan tre timmar för tidigt :P

När jag väl fått ut loggen började jag göra mina prestandaberäkningar, flygplanet för dagen, N803FC är den lättaste Duchessen och ger nästan alltid bra prestanda. Så även idag :) Med en motor beräknade jag att den skulle kunna stiga med ungefär 400'/min och kunna hålla höjden uppe på 10000'.



När klockan närmade sig 9 kom min examinatör, Rob. Efter lite datorproblem kom vi tillslut igång med det muntliga förhöret. Jag fick gå igen lite om reglerna angående två-motor, samt en massa om Vmc Vsse osv..(förkortningar is tha shit) när vi hade gått igenom nästan allt fick jag ett "Good job, let's go fly"

Under min preeflight fick jag lite frågor på olika delar och system, inget allt för svårt dock. Efter några minuter hoppade vi oss in och drog iväg. Själva flygningen började jättebra..hehe.. Jag ropade på torn-frekvensen istället för mark-frekvensen, men efter att jag sänt iväg ett "sorry sir" så fick vi vårt taxiclearance och stack iväg.

När jag taxade ut på banan före start  stod det en Gulfstream 3-4? (jättestor bizjet)och väntade aldeles framför mig. Då utbrister Rob, "I was scheduled for that flight, but it's way to cold in Detroit" , Rob råkar nämligen äga "Jet Air" där vi tidigare hade skolan. Rob har ratings i nästan alla typer av Citations och flera andra riktigt coola flygplan.

Efter start tog vi oss mot El Capitan reservoir där vi gjorde de allra flesta manövrar. Efter att ha fått gjort det mesta fick jag ett enginefailure och tog kurs mot Ramona, grannflygplatsen. Jag flög in mot flygplatsen med en motor "avstängd" (inte helt mao) och tog mig in ganska fint. Efter landningen drog jag på och gjorde en till landning, denna var dock mycket längre och aldeles för hög :P men ändå inom standard.

När vi lämnat Ramona fick jag ta på mig hooden och styrde nu efter Rob's vektorer. Han tog mig in på LOC approachen på gillespie där jag landade för fullstop. När vi taxat in fick jag ett "congratulations" :D yessss!



Jag ska passa på att berätta lite om igår också :P haha!

När Fredrik kom hem från jobbet ringde han mig och frågade om jag inte ville hänga med upp på berget rattlesnake och åka lite longboard? klart jag ville det! :)



Vi åkte upp längs dom slingrande bergsvägarna och åkte ner på baksidan av berget, där bor ingen och där finns inget som kan gå sönder :P Vi hittade ett gäng backar som var precis lagom långa och branta :)



Sen när vi hade åkt ett bra tag tänkte vi att "dags att dra och käka kanske" det vara bara det att Fredrik lämnat nycklarna i bilen...som automatiskt låser sig själv efter 5 min...

När vi väl insett vad som har hänt försökte vi ta oss in i bilen, försökte bända lite, lyfta lite på taket osv... sen kom vi på att Ford nog borde ha provat om det går att göra inbrott i bilen....kanske...

Vi ringde upp Christian, en av lärarna på skolan och erbjöd honom gratis middag om han räddade oss, vilket han också gjorde :) Efter maten fick vi skjuts hem. Problemet nu var bara att Fredrik även låst in husnycklarna i bilen, tack och lov så var Patriks fönster olåst så jag hoppade bara in :)

Fredrik fiskade upp sin reservnyckel och så hoppade vi in i min bil för att hämta hans... :P

Med andra ord har jag haft två riktigt roliga dagar! :)

/Andreas

Kommentarer
Postat av: boo

Grattis!!!! Trevligt att höra att det går bra för dig. Ni verkar ha roliga dagar oxå, men borde man inte ha skydd på sig när man gör sånt där? ja menar man kan ju få ganska ont :S

2009-01-18 @ 11:36:31
Postat av: KEB

Grattis, grattis, grattis!

Kanon! Va Du är bra!

2009-01-18 @ 13:19:08
Postat av: Anonym

Wohoo!! :D

Grattis!! Jag håller med boo... du borde ha hjälm o övriga skydd på dig din galning! ;)

KRAM!

2009-01-18 @ 22:40:54
Postat av: Niklas

Bra jobb!

Han åkte aldrig, han bara tog kortet stillastående, då behöver man inga skydd ;) haha

2009-01-19 @ 08:01:30
Postat av: Sissela

Grattis Andreas!

Gud va jag längtar efter sommaren när jag ser bilderna, jag vill också ha varmt soligt och vara utomlands.. haha :)

Hoppas vi ses snart igen och TACK för nyår :)

2009-01-19 @ 13:55:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0